tisdag 12 september 2017

Det här med hyllvärmare

Först av allt vill jag tacka för alla vänliga och snälla kommentarer som jag blir så glad över. Ni är så peppande och inspirerande att jag blir riktigt rörd. Tack!

I helgen hade vi pizzakväll med några inbjudna vänner. Enkelt och så himla mysigt. Jag måste säga att det är svårslagen bjudmat i förhållande till pris och popularitet. Kostnaden blev ungefär 200 kr men det går att komma mycket billigare undan om man vill. Vi ville göra pizzorna lite festligare och valde att toppa dem med parmaskinka, kronärtskockshjärtan, oliver, skogschampinjoner och mozzarella.

Vi förberedde allt och gjorde i ordning alla ingredienser i små skålar innan gästerna kom. Det blev som två stationer på köksbänkarna, en där degen kavlas och en där man lägger topping på pizzorna. Jag gjorde en tomatsallad och ställde på matbordet tillsammans med parmaskinkan. Detta eftersom skinkan läggs på efter att pizzan gräddats i ugnen. Till dessert blev det hemgjord glass (också superbilligt: ägg, grädde, mjölk och vaniljpulver). Vi brukar göra en enkel hallonsås men den här gången hade vi massor av tillbehör kvar från i somras att  smaksätta glassen med. Strössel, minimaränger och såser. Lika bra att det kom till användning. 

Alla rester åt vi upp dagen efter genom att göra en pastasås på rubbet. Det är ju mitt mål när det kommer till mat. Att hela tiden använda - äta upp- göra slut på allt istället för att köpa nytt och fylla på hela tiden. Då är risken så stor att saker hamnar längst bak i skafferiet eller kylen och glöms bort. Lånehuset är ett lysande exempel. I somras ville jag bröa en form utan att använda ströbröd och såg att de hade tre öppnade förpackningar kokosflingor från Kung Markatta i skafferiet. Perfekt, tänkte jag och skulle låna en liten mängd till formen. Av gammal vana kastade jag ett öga på utgångsdatumet. Alla tre påsarna hade gått ut för närmare två sedan. Det är mycket möjligt att koksflingor håller längre än vad som anges på förpackningen men vi ville inte ta några risker. Kokos är ju trots allt fett och det är svårt att avgöra om det härsknat. Vi skulle bjuda sonens flickväns föräldrar på fika när de mellanlandade hos oss innan de skulle vidare till en stor fest. Då vill man inte gärna riskera att de skulle känna sig bubbliga i magen lagom till festen. 

Att inte veta vad som finns hemma är väldigt vanligt. Tacosåser är ett bra exempel. Jag har flera kompisar som skrattar åt sig själva för att de köper tacosås varje gång de ska äta tacos trots att de redan har fem öppnande burkar i kylen. Har ni någon sådan grej ni alltid lyckas köpa på er, trots att det redan finns hemma? Förut var det lasagneplattor hos oss men de har ändå rätt lång hållbarhet och numera har jag örnkoll på allt vi har hemma.

Apropå vad som gömmer sig i skåpen har vi även orkat genomföra den årliga garderobsrensningen. Jag är klar och barnen är klara. Det är bara maken kvar, men han får uppskov eftersom han reser bort nu i helgen. Han är också den i familjen som har svårast för att skiljas från saker så där får man vara med och övertala. - Du har inte använt den där skjortan sedan din moster fyllde 50 år och det är 15 år sedan! och han drabbas av akut separationsångest och svarar - Jomen, den är bra att ha. Jag kan ha den när jag går ut med hunden. Ni fattar. 

Jag tvingar mina barn, som motvilligt lyder, att tömma hela garderoben och gå igenom plagg för plagg. De får prova allt så att vi ser om det fortfarande passar. Sedan städar vi hyllor och lådor ordentligt innan kläderna åker tillbaka in igen. Skitjobbigt slit men ack så skönt när det är gjort. Finns ingenting så fint som en nystädad garderob där allt är vikt i perfekta små högar. Och jag är benhård, om ett plagg inte används så åker det ut. Vi passar även på att rensa ut trasiga eller väldigt slitna plagg. Har ni tänkt på att en garderob oftast styrs av 20/80 regeln? Dvs. du använder 20% av din garderob 80% av tiden. Tänk på det nästa gång ni öppnar garderoben för att ta på er något. Vips, kommer ni i stämning för en härlig garderobsrensning. 

Jag var lite hårdare än vad jag brukar och rensade ut en del saker som jag benådat tidigare. Det gäller att passa på nu medan man fortfarande är i den här sköna känslan efter lånehuset. Varje sommar tar vi med oss minimalt med ombyten dit och klarar oss utan problem i sju veckor. Istället upptäcker man att man inte saknar särskilt mycket av allt som ligger hemma. Varje år kommer jag hem med en dröm om att få bli ännu mer minimalistisk, haha.

Vi fick ihop två stora pappkassar med kläder som jag tog till second handbutiken imorse. Jag har lämnat in saker där i snart tio års tid och det är bättre att få ett par hundralappar i handen än att grejerna tar upp onödig plats hemma i garderoben. Först hade jag tänkt testa någon ny tjänst som t ex Sellpy eller Simplet men när jag kollade omdömen såg jag att många var besvikna och kände sig lurade. Då fortsätter jag hellre att lämna in hos second handbutiken som driver en öppen och transparent verksamhet. De prissätter vettigt och man kan välja mellan att hämta det som inte blev sålt eller låta dem skänka till välgörenhet. 


14 kommentarer:

  1. Jag har en tendens att hamstra "bra att ha-saker" när det säljs billigt, men det mesta är sånt som går åt. T ex tvättmedel, deo, duschtvål och toalettpapper. Blir ju inte gammalt, men det tar upp plats i skåpen som kunde använts bättre förstås. Något jag märkt nu när vi haft matkasse en period, är att vi tydligen inte äter som man ska/borde portionsmässigt. Vi har kopiösa mängder lök, vitlök, pasta och potatis över hela tiden. Men jag antar de fyller ut med sådant som är billigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Att bunkra förbrukningsvaror är nog favoritsysselsättningen för oss Hårdsparare.

      Jag skulle inte drömma om att köpa tvättmedel eller tvål till ordinarie pris. Jag köper enbart när det är pangpris och bygger jag upp ett litet lager. Jag skulle aldrig vänta tills deon håller på att ta slut och då tvingas köpa till det pris som är.

      Vi brukar till exempel köpa en duschtvål som har ordinarie pris 29 kr. I somras körde de en drive och hade både den och matchande handtvål till lockpris 10 kr/st. Jag köpte tio av varje. Vi använder även en duscholja från Apoteket som är ganska dyr så där håller vi konstant utkik efter supererbjudanden.

      Intressant iakttagelse med matkassen. Har aldrig testat men funderar på att kolla upp om det skulle löna sig att använda deras prova-på-erbjudanden.

      Radera
    2. Ja, jag har testat i stort sett alla nu tror jag (med introduktionspris). Det gäller bara att komma ihåg att säga upp och vilka datum de kommer etc. Dock har det varit lite si och så med hur det tas emot här pga kräsna barn. Det innebär att jag ändå får modifiera allt och då känns det genast meckigt. Har fastnat för City Gross flexkasse till slut, där får man välja rätter själv och de har ofta bra rabattkoder man kan utnyttja (man behöver inte köpa kasse varje vecka heller). Men som sagt, vi drunknar i lök...

      Radera
    3. Det får helt enkelt serveras mycket löksoppa hos er. Och picklad lök, syltad lök, helbakad lök, lökmarmelad och löksås...

      Har väl tänkt ungefär samma sak om kassarna. Samt att jag fått för mig att det är en något mer avancerad matlagning (tänker främst på antal ingredienser och inte svårighetsgraden) än vad vi är vana vid. Och då känns det som ett onödigt dyrt val.

      Anledningen till att jag frestas prova är enbart priset eftersom jag tänker att de där prova-på-kassarna till och med kan bli billigare än att gå och köpa maten själv.

      Radera
  2. Visst är det fantastiskt när man har örnkoll på vad man har hemma. Sa upp mig för 3 månader sen och har nu varit ledig sen semestern. Känner mig oerhört fri :) Att inte vara bunden till en icke funktionell arbetsplats har gett mig så mycket energi. Kan tilläggas också att jag heller inte är inskriven på arbetsförmedlingen så ingen press från något håll. Därav hämta och lämna dottern, fixa mat och har därför stenkoll på vad vi har hemma i matväg. Otroligt mycket enklare än när jag och min man delade på ansvaret ;) Ha det gott och se till att byta jobb när du känner dig bättre!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratulerar, vad härligt det låter!
      Ser fram emot att få känna mig så fri som du beskriver. Utan press, det är det viktigaste. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är nog de två mest ofria regelverk som finns. Jag är naturligtvis tacksam över att de finns men man känner sig så långt från fri man kan komma.

      Blir nyfiken på hur du tänkt dig framtiden, ska du fortsätta vara fri eller är det här en mellanperiod mellan jobb? Jag är också nyfiken på hur omgivningen reagerat på att du sagt upp dig utan att ha ett nytt jobb. Sådant kan ju väcka en del reaktioner.

      Ha det gott och njut av obundenheten!

      Radera
    2. Håller med, FK och arbetsförmedling är viktiga instanser. Men har man möjlighet så slipper man dem helst.

      Jag har precis tackat ja till ett jobb, ett visstidsuppdrag. Det känns skönt att det inte är en fast tjänst. Jag vill inte hamna i samma beroende/lojalitet till en arbetsgivare igen. Men vem vet kanske alla blir nöjda och jag väljer att stanna. Men min vision är att konsulta på lite olika uppdrag när jag tycker det verkar spännande. Egentligen så hade jag gärna gått någon månad till som fri :) Men uppdraget kändes motiverande så jag väljer att testa.

      Ja omgivningens reaktioner har varit spännande att följa. De som inte står mig när har oftast blivit lite provocerade och haft svårt att förstå. Ibland verkar de också tro att jag haft ett nytt jobb på gång som jag inte velat berätta om.. Men vissa verkar tycka det är modigt så det är lite blandade reaktioner.
      /Maria

      Radera
    3. Kul att du återkom och varmt grattis till nya tjänsten!
      Haha, för varje kommentar du skriver får jag en ny anledning att gratulera. Undrar vad det blir härnäst, en Lottovinst kanske?

      Tycker konsult låter fritt och bra. Saker livet lärt mig är att inte stanna för länge på samma jobb. Det blir inte bra, tråkigt nog upptäckte jag inte det i tid utan levde kvar i en gammal föreställning om lojalitet och lång och trogen tjänst. Idag fungerar det annorlunda. Guldklockornas tid är förbi. Arbetsformen skulle passa mig men tyvärr är jag i helt fel bransch.

      Friheten att kunna styra arbetstider är annars en riktig önskedröm, en perfekt second best-lösning om man inte är ekonomiskt fri. Tänker till exempel på min bästa kompis Inredarens företag eftersom hon kan styra alla sina uppdrag och möten som det passar henne. Sluta tidigt varje fredag och ta en måndag ledigt lite då och då. Hennes arbetsliv verkar så enkelt och det krånglar aldrig till sig och krockar med utvecklingssamtal på skolan eller tandläkartider. Det är när man tycker sig sitta fast i ett skruvstäd som det blir jobbigt och den obehagliga löneslavskänslan infinner sig.

      Radera
    4. Tack vad gullig du är! Lycka till själv med blogg och återhämtning ��

      Radera
  3. Snålgrisarna har ett litet förråd där vi köper sånt som går åt och som är på kampanj och säljs väldigt billigt som toapapper, tvättmedel, matolja, ketchup osv. Ibland kan man göra väldiga fynd och då går det in i förrådet. Men det ska vara tokbilligt, annars får det vara.

    I övrigt låter ni precis som vi, vi älskar att "gå igenom" garderober och rensa ut sånt som inte används. Köksredskap brukar hamna i en "används sällan" låda. Och det som inte används under några månader från denna lådan, det slängs eller åker till loppis. Folk i allmänhet tror jag samlar på sig en massa onödigt skit som sällan eller aldrig används. Onödiga köksredskap tror jag kommer högt upp på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, smart med den där "används sällan" lådan!
      Måste införas här hemma omgående. Men det känns lite lättare att rensa ut kläder, vissa köksgrejer används ju bara 1-2 g/år men behövs ändå. Men man behöver kanske inte 10 smörknivar...

      Vi utpräglade ordningsmänniskor är en sort för sig. Jag mår bra av ordning och reda. Kan inte koppla av om det är stökigt. Dessutom kan jag bara inte begripa varför så många vill leva med överfulla skåp och lådor där allt ligger blandat huller om buller. Jag älskar att öppna en garderob och allt därinne är rent, vikt och organiserat. Jag vet precis var allting är. Det sparar tid också. Tid och energi.

      Radera
  4. När det gäller mat är jag nog minimalist och ser till att inget onödigt kommer hem. Jag får chock när jag ser somligas kylskåp som är proppade från botten till toppen, HUR kan man äta upp allt det där? Frysen får gärna vara full, men det finns ju en gräns hur mycket färskvaror man hinner äta innan det blir dåligt. Jag får liksom dåligt samvete om jag kastar en mjuk morot..

    Kläder och saker däremot.. Det kan faktiskt vara bra att ha ;-) Jag har ju växt klart och många saker kanske jag så gott som aldrig använder, men då handlar det ju om vissa festligare kläder eller plagg specifika för vissa saker. Och allt går ju i perioder, det jag inte vill ha nu kan ligga i en påse så kanske jag vill ha det om fem år istället. Dumt att behöva köpa nytt då. Har haft en hel del plagg som jag inte alls gillat en period men som när jag hittar dem några år senare är exakt vad jag vill ha. Jag bor stort och behöver inte ransonera på utrymmet. Däremot om jag har plagg som jag blir irriterad över för att de sitter illa så åker de till frälsis, då tar de ju min energi och har inget i skåpet att göra. Eller tre stycken fula t-shirts att måla i, då kan jag hellre klippa sönder dem och virka något. Ja, det gäller ju att ta tillvara på allt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vanligaste spartipset som lyckas hålla sig vid liv år efter år är ju att man ska storhandla. Jag kan inte begripa det. vi har aldrig slängt så mycket mat som när vi storhandlade regelbundet. Det är då det är så lätt att råka köpa för mycket frukt, grönsaker och pålägg. Vi köper frukt och grönt för ungefär två dagar i taget (givetvis efter säsong och pris) och det är snudd på aldrig något som kastas. Ibland blir det en och annan banan över men då kastar vi in dem i frysen (perfekt till helgens smoothie). Det är ju lite av en sport också, att hitta smarta användningsområden för överblivna smårester.


      När det gäller kläder och grejer kan jag hålla med dig till viss del men jag klarar faktiskt inte att ha saker liggandes. Är ganska osentimental (för det mesta) när det gäller sådant. När det är fullt i alla lådor och skåp känner jag mig så oerhört trångbodd men det går över när det finns mycket ledig plats i alla förvaringsutrymmen, haha. Naturligtvis kastar jag inte mina två bästa festklänningar (en lång och en knälång) men det är mycket man kan klara sig utan. Mer än vad man tror. Jag har hamnat i situationer där jag behöver vara uppklädd och känner att det skulle vara pinsamt att dyka upp i samma gamla blåsa för tredje gången i samma sällskap men då har jag faktiskt lånat kläder och accessoarer. Det är så underskattat att låna! Jag har inte jättemånga tjejkompisar att låna av (det handlar ju både om att det ska vara okej att låna och att storleken och stilen fungerar) men hittills har det funkat superbra. Och om de i sin tur inte har behov att låna något av mig så brukar jag ge en liten gåva när de minst anar det eller visa uppskattning på andra sätt. Om jag brukar passa deras hund eller alltid är den som vattnar deras blommor när de reser bort så behöver man aldrig känna sig som Ove i Solsidan heller. Dessutom är jag extremt rädd om det jag lånar och ser till att lämna tillbaka det nytvättat och struket i en fin påse.

      Men visst är det som du säger, har man utrymmet spelar det mindre roll. Men jag tror ändå man är antingen hamster eller inte och det är inte bara förvaringsutrymmen som avgör.

      Radera