fredag 8 december 2017

Näthandelns hiss och diss

Ni som hängt med ett tag kommer kanske ihåg min rutin inför julen? Nämligen att jag har en presentlista i telefonen. Inte bara till jul utan året runt. Om svärmor säger att hon skulle behöva nya kökshanddukar så noterar jag det, även om hon säger det i maj månad. Sedan försöker jag ta reda på om det fortfarande är aktuellt när det börjar närma sig jul (eller födelsedag). På det sättet minimerar jag risken för onödiga presenter som inte behövs eller ens uppskattas. Det är svårt att misslyckas med så bra system och telefonen har man alltid med sig.

Med listans hjälp blir det också lättare att jämföra priser och produkter. 
Jag sitter hemma och väljer vad det får kosta och vart jag ska köpa det någonstans istället för att irra omkring planlöst. Vi vuxna brukar inte ge julklappar till varandra förutom till de som lever ensamma och köper till barnen. De får alltid en julklapp. När det gäller släktens yngsta barn gör jag helt enkelt så att jag ringer föräldrarna och ber dem messa en detaljerad önskelista, inklusive klädstorlekar. Det är inte kul att köpa något som barnen redan har, eller något de aldrig kommer att bry sig om. 

I år är det en liten kusin i 5-årsåldern som intensivt önskar sig My Little Pony. Skönt med omväxling när allt bara handlat om Elsa och Frost i tre års tid. Tyvärr har man gjort om My Little Pony i en ny version som är fullständigt avskyvärd. Ni som sitter på figurer och leksaker i gamla utförandet bör hålla hårt i dem. Dessa plasthästar kommer att bli värdefulla och attrahera samlare. Ni kan tacka mig sedan. 

Okej, vi går vidare. Jag brukar beställa så mycket jag kan på nätet och kände mig ännu mer beroende av det i år eftersom jag inte riktigt funkar i trängsel och köer längre. Jag kan bara inte koncentrera mig och klarar bara ett ärende per besök i stora köpcentrum så det skulle ta veckor att få ihop några julklappar. Det är mycket enklare att bara luta sig tillbaka i soffan och klicka runt på nätet medan man sörplar på en kaffe. Så med lite rabattkoder och fri frakt har jag sparat både pengar och tid. 

Nu till det jag tänkte berätta, angående prisjämförelser. Mitt bittraste ögonblick sedan jag började handla på nätet. Jag lyckades nämligen hitta den perfekta julklappen till en av ungarna på listan. Det märkliga var att exakt samma leksak som kostade 349 kr på en stor nätaktör fanns på en annan leksakssajt för endast 79 kr. Inte rea eller nedsatt pris utan ordinarie pris. Ännu märkligare var att det står på deras hemsida att företagen ingår i samma e-handelsgrupp. Det kan man kalla en prisskillnad att bry sig om. På ytterligare ett annat ställe kostade samma leksak 489 kr. 

I fjol var en av de önskade leksakerna slut överallt så jag blev naturligtvis extra lättad när just den här leksaken fanns i lager. Dessutom 270 kr billigare än på andra stället! Jag beställde den och fick även en orderbekräftelse på mitt köp. Naturligtvis gjorde jag misstaget att slappna av och utgå från att saken är biff. Att man aldrig lär sig? Den utlovade leveranstiden var 2-5 dagar men istället för avisering om leverans fick jag ett mejl om att varan tyvärr utgått ur sortiment...

I call bullshit. Min teori är naturligtvis att man reagerat på den felaktiga prissättningen och valt att stoppa varan av den anledningen. Attans otur och nu måste jag försöka hitta något annat. Vi är för långt in i december för att jag ska våga beställa något mer på nätet och lita på att det hinner fram i tid. 

En annan grej var att jag plockade ut presentkort på Ikea för 200 kr. Jag har medvetet valt att vänta eftersom jag ville beställa julsaker därifrån. Det här är presentkort från enkätföretag och väljer man e-presentkort får man dem direkt till mejlen. Det ska vara kul med jul så med gott humör och julmusik i bakgrunden klickade jag in mig på Ikeas hemsida. Jag hade redan tittat ut lite inslagspapper, presentpåsar, servetter och annat användbart krimskrams så att jag skulle vara redo i tid. Man får mycket för 200 kr på Ikea! Och japp, nu är det dags att gnälla igen. Jag måste nämligen få jag klaga på deras utbud på nätet. Nästan inga av julsakerna jag vill ha på säljs online. Vad är det för dumheter?

Först trodde jag att detta berodde på fraktsvårigheter (inslagspapper till exempel är ju naturligtvis ömtåligt). Men den teorin faller platt på den bristande logiken när inslagspapper "Mångfald" går att beställa medan pappret "Vinter" inte går att beställa. Samma sak med servetterna, "Tillställning" går inte att beställa medan servetten "Vinter" går alldeles utmärkt att klicka hem. Det som funkar på ett ställe funkar inte på det andra. Så det har heller ingenting med den nya kollektionen "Vinter" att göra. Helt värdelöst tycker jag. Man måste vara konsekvent, antingen har man försäljning online eller inte. Jag antar att det handlar om att locka folk att besöka varuhuset men nej, snarare tvärtom. Blir totalt osugen på att åka dit. 

Dessvärre har Ikea lång leveranstid också så det är möjligt att jag köpt papper och servetter som kommer att kunna användas först julen 2018...
Det blir spännande att se. 

Fördelarna med att handla i butik är givetvis solklara: du ser om varan finns och du får den i handen direkt. 


9 kommentarer:

  1. Ja, även om man kan spara vid särskilda tillfällen kan det bli ganska fel ändå. Förra året beställde jag en julklapp på nätet under rean på Black friday. Den kom fram den 27 december. Det var från en svensk butik, som normalt brukar ta ett par dagar på sig att skicka. Gick inte att avboka heller, eftersom ordern var ”under behandling”. I år beställde jag ett mobilskal till min nya efterlängtade telefon, som redan ligger här hemma och väntar. Det skickades enligt infon den 30 november och skulle komma fram inom 3 dagar. Men var det är vet dessvärre ingen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej. Får ju direkt känslan att mina julservetter och inslagningspapper kommer att komma ungefär då...

      Och hur gick det med mobilskalet? Har det kommit fram nu?

      Jag upplever att det finns TVÅ stora fallgropar när man beställer saker nuförtiden. Det är inte bara näthandlaren som ska lyckas få iväg grejerna i tid utan PostNord ska lyckas ta hand om paketet också...

      Radera
  2. Ja det finns en del övrigt att önska av näthandlarna. Jag letar också julklappar på nätet, och rabattkoder. Hittade en fin jacka som sonen önskar sig på MQ. Hittade till min glädje även en rabattkod på 200 kronor. Bara att söka på nätet..Rabattkod och sen namnet på den butik man önskar, super bra normalt sett. En instruktion med markerad knapp där jag skulle trycka för att kopiera. Gjorde detta men hemsidan tog inte koden. Fick då upp en fråga från rabattkodsidan- Fungerade rabattkoden? Och jag kunde svara Ja eller Nej, vid mitt nekande svar fick jag upp Vi ber om ursäkt och har påbörjat arbetet med problemet! Bra tänkte jag o provade igen..samma sak. Då gick jag in under rabattkoden på kodsidan och läste info...koden gällde fram till 171027!! Varför ligger den kvar då? Vill de irritera sina kunder? Räknar de kallt med att man köper ändå? Men det kan de fetglömma, 😊 nån stolthet har även vi konsumenter. Jag letade vidare och hittade en billigare jacka på Jack&Jones.. blir så trött.. vi är inte bara betalande kunder utan tänkande individer också... Skriver ett blogginlägg idag om ännu ett bakslag för näthandeln...ps.. hittar nan ingen rabattkod kan det löna sig att ringa butiken och fråga om det verkligen inte finns någon kod man kan använd? Provade dett idag vid ett möbelinköp på Jotex, inga koder på nätet gällde på nätet..Jag fick faktiskt en gällande kod på 30%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart, bra tips att ringa och fråga efter kod/rabatt!

      Det där med rabattkoder kan vara lurigt ibland, just med datum och att det inte alltid gäller på alla varor.

      Vi sparisar brukar ju bli något av proffs på att handla smart och inte betala mer än nödvändigt. Själv har jag en plastmapp med flera fack där vi lägger alla presentkort, värdecheckar och rabattkuponger. När vi behöver köpa något så tittar vi alltid där först.

      Radera
  3. Håller med er båda om att det finns mer att önska avseende näthandeln (se litania hos Xlnt). Dessvärre är det etter vidrigare i fysisk butik. Sen jag slutade handla är besök på HM/Sephora/Åhléns/Clas Ohlson etc kring den här tiden ren tortyr. Den whailande julmusiken, de stångande massorna, de färdiga parfymboxarna...(som lyckligtvis ligger för 50% i slutet av jan). MEN jag har ett badass sparknep (om man befinner sig i den moraliska gråzonen): Butikspersonal är i regel också helt förvirrade kring rabatter och kampanjperioder, så är man bara påstridig kan man få igenom både det ena och det andra. Ex HM ger ibland 25% på dyraste varan vid prenumeration på nyhetsbrev. Jag gjorde detta i butik men kassörskan visste inte hur hon skulle göra för att applicera koden i kassan. Kön fyllde på och ingen chef svarade på telefon så till sist fick jag 25% på rubbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte gnälla när det slutade med att du fick 25% på hela köpet ;) Sådant gillar vi snålsparare! Finns få saker som gör mig lika glad som en oväntad extrarabatt!

      Har inte själv vågat tänja något utanför den moraliska gråzonen men haft tur ett par gånger med felmärkta varor eller obetydliga defekter som trasig förpackning osv. Om man inte skäms för sig utan vågar fråga så brukar det resultera i en prissänkt vara. Min taktik - alltid i alla butiker - är att knocka dem med min charm. Jag är en supertrevlig och lättsam kund, både när jag handlar och när jag behöver reklamera något. Det har jag vunnit mycket på genom åren. Och jag får alltid ett par extra varuprover för att jag smörat in mig rejält hos personalen som jobbar på Kicks, Åhlens osv :)

      Radera
  4. Jag jobbar själv med näthandel sedan snart 12 år tillbaka och tycker givetvis det är toppen! Men tyvärr kan man ju önska en hel del förbättringar vad gäller både logistik och kundservice hos många nätshoppar. På nätet kan man ofta göra klipp och man sparar tid och ork genom att sitta hemma och handla. Till nackdelarna hör väl att det är lätt att dras med på dagar som t ex Black Friday när det finns extremt mycket billigt som man inte vill missa. Kan f ö rekommendera Yayday.se (det är dock inte där jag jobbar!) om man behöver småsaker till barnkalas etc. Allt kostar mindre än en hundring och många saker finns på andra ställen till mer än dubbla priset.
    Hälsningar Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft goda erfarenheter av näthandel tidigare och förstår att det blir stressigt för dem så här inför jul. Men jag kan tycka att det är rena skämtet att det ska ta ett företag som Ikea ett par veckor att skicka småsaker som de har på lager.

      Måste också tacka för tipset om Yayday. Aldrig hört talas om men kommer definitivt att beställa något från dem i framtiden. De verkar ha en hel del roliga - och PRISVÄRDA - saker! Kikade in som hastigast och såg en massa saker som jag kan tänka mig som småpresenter eller till barnkalas.

      Radera
  5. Alltså i detta har jag en annan åsikt, jag tycker näthandel är något av det bästa som hänt mänskligheten på senare år ;) Har sparat mig mycket tid och pengar! Tex apotea.se är ju billigare än fysiska apotek på nästan allt, och hos mig kommer grejerna direkt hem på brevlådan nästa dag, har hittills aldrig slagit fel. Avseende IKEA föredrar jag också att handla på nätet, men brukar vänta ett tag tills det är några grejer på listan pga frakten. När jag har behövt besöka IKEA fysiskt för att provsitta något blir ju kostnaden att resa dit oftast betydligt högre än frakten, för att inte tala om detta att trängas med andra stressade människor och spendera pengar på tråkig IKEA-mat och annat som tror kan behövas men inte gör det (laptop-hållare? 200 värmeljus?). Däremot är jag försiktig med att handla julklappar på nätet kort innan jul och dubbelkollar alltid betalnings-(Klarna - mig får ni inget av, höhö)och fraktalternativ... Kläder köper jag däremot inte på nätet efter några missar, dock går det ju att returnera, men jag upplever att det inte är värt energin när man ser så mycket bättre vad som faktiskt blir bra i butik.

    SvaraRadera