onsdag 30 december 2015

Många hål i livets Schweizerost

Årsdagen! 
Idag för ett år sedan slutade jag snusa. Det är helt otroligt att det redan har gått ett helt år. Någon gång har det varit nära återfall men då har jag bara behövt påminna mig själv om hur det kändes när jag var sängliggandes i flera dagar och skakade som en risig tjackpundare under täcket. Med huvudvärken från helvetet. Inte särskilt fräscht. Och sedan tänker jag på pengarna och då känner jag mig ännu mer övertygad om att jag valde rätt. 

Men det är nästan så att jag fäller en tår. Ibland saknar jag saknar snuset så himla mycket. För att inte tala om pillandet och plockandet med dosan. Eftersom jag inte håller på med halstabletter eller tuggummin och liknande (verkar korkat att byta en kostnad mot en annan) så blir det...tomt. Men så är det, inget gnäll nu utan deal with it bara. 

I fjol hade jag även ett nyårslöfte och det var att amortera minst 60 000 på bolånet. Såhär vid årets slut kan jag konstatera att vi amorterat 66 000 kr men att det finns ytterligare 25 000 kr på amorteringskontot, som jag inte hunnit med att föra över. 

66 000 + 25 000 = 91 000! 
Dvs. 31 000 mer än planerat! 

Jag är faktiskt sugen på att fortsätta amortera även under nästa år och återigen ha 
60 000 kr som mål (med för året nya pengar, precis som förra gången). Och som vanligt är jag väl medveten om debatten kring huruvida amortera är bra eller dåligt och om det är bättre att spara eller amortera. Själv väljer jag att se det som att jag täpper till många hål i livets Schweizerost. Det går alldeles utmärkt att både spara och amortera. Känslan är ändå häftig när skuldberget minskar. Dessutom känns det framtidstryggt. 

Hade ju lite ångest över julens slöseri när jag skrev förra inlägget men sedan läste jag att Kanye West köpte 150 julklappar till Kim Kardashian och då känns det genast mycket bättre. Hon måste ju sitta och öppna julklappar fortfarande. Eller nej, vad dum jag är! Hon har så klart personal som öppnar alla paket åt henne medan hon är på skönhetsbehandlingar. Apropå överdrifter så fick jag en blombukett från jobbet som var så stor att jag fick dela upp den i mina två största vaser och det var ändå knappt jag fick ner dem. Det ser ut som två stora bröllopsbuketter fulla av liljor och vita rosor. Jag är inte otacksam och vet mer än väl att uppskatta gesten men det hade kanske varit aningens bättre om de gjorde något åt alla problem istället för att gå bananas i blomsterhandeln. Alltså, kanske bäst att förtydliga att alla i teamet fick blommor och inte bara jag. Och det är tveksamt om det var en julklapp. Vi får nämligen inga julklappar utan de jobbar efter devisen att man får som man förtjänar. Det vill säga, vi blir belönade efter prestation och faktiskt resultat. Och nu är de med andra ord belåtna. 

Men de här blommorna alltså! Har jag berättat att jag har en kompis som köper färska snittblommor varje fredag? Hon väljer noggrant ut sina blomster och går sedan hem och fördelar dem i ett par vaser. Sedan håller hon på att pilla med dem i evigheter, arrangerar dem innan hon placerar ut vaserna på väl valda ställen. Jag berättar detta för att kunna tala om att jag aldrig varit mer frestad att ringa över henne hit och visa undantaget. "Kolla, jag har TRE vaser med snittblommor! Samtidigt!" Men då får hon lov att skynda sig eftersom de röda tulpanerna börjar sloka. Om det inte vore för besöksförbudet. Inga fler gäster. Nu ska vi bara äta rester och slå ihjäl tid. 

Särskilt nu när tonåringen har åkt till flickvännen för att bo där resten av lovet. Han är nämligen det just nu största hotet mot sparplanen. Tidigare bad han nästan aldrig om något men nu har han upptäckt att det är lyxigt med valfriheten pengar innebär och ber allt oftare om ekonomiskt bistånd. Hans flickvän har varit här veckan efter jul och han fick, som jag berättade sist, 600 kr. Jag ville ju bara lägga mig och andas i en påse när han fick så mycket fickpengar men det var trots allt smart gjort att ge dem lite rörelsefrihet. För första gången i sitt liv gick han på restaurang på kvällen utan vuxet sällskap. Förstår ni hur gulligt? Två femtonåringar som sitter på tu man hand. Restaurangpersonalen dog väl nästan sötdöden. Men det blir ännu gulligare, dagen efter köpte de mat för pengarna som blev över. De hade fått blodad tand efter den goda restaurangmaten och gick därför och handlade en köttbit, en flaska dyr sås, potatiskroketter - och sallad! Sedan stökade de runt i köket och gjorde allt själva. Jag fick två frågor om hur man steker kött men resten grejade de helt på egen hand. Jag är överlycklig. Det är nämligen inte det barnet som har briljerat på hemkunskapen, om vi säger så. Men det finns alltså hopp. 

Men nu är ungen alltså utleasad och vi kan återgå till den tidigare matplanen: leva på rester. Inklusive den halvfulla påsen med överblivna potatiskroketter i frysen. 

Gott slut på året!

Picture: eyehook.com









16 kommentarer:

  1. God fortsättning och vilket härligt blogginlägg. Min fjortis ska hänga med polare och fixa mat och mysa. TACK och lov dricker ingen i det sällskapet ety det verkar helt ute med alkohol nft. Liten dotter och jag ska äta smörgåstårta och skåla i Pommac.
    Heja dig som firar ett år utan snus. Jag firar ettårsdag d 9/1 på ett sätt. Det var då jag sprang min första mil :) Lycka.
    Glada nyårshälsn fr sö Dalsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och grattis till din årsdag (milen!). Vissa datum lägger man gärna på minnet, då blir resultat mer mätbara.

      När det gäller alkohol och högstadiet tycker jag mig se två motsatta läger: de som vill vara hälsosamma och avstår och de som krökar på de mest besynnerliga sätt. På sonens skola fanns elever som drack från föräldrars barskåp efter skolan (alltså på dagtid, vardagar) redan i sjuan. Och det är en BRA skola (löjligt uttryck men du förstår vad jag menar). Jag trodde att mina öron skulle trilla av när jag hörde det.

      Dessutom tror jag att jag haft tur som har en 15-åring som struntar fullständigt i grupptryck. Han tycker själv att han är som en 30-åring (haha, knappast!) och att de flesta jämnåriga är småbarn. Han bryr sig om två saker: sin träning och sin flickvän och alkohol passar inte in i något av detta. Glad att det inte verkar passa in i din dotters liv heller! Bra det!

      Radera
  2. Grattis till måluppfyllelse med guldråge, och grattis till ett års snusfrihet!

    Vi har inga bolån - vi hyr vårt hus - men jag hade vid årets början en del smålån och krediter på nästan 60tusen sammanlagt som jag gav mig sjutton på att betala av under året. Gick i mål i november, sjukt stolt över att jag lyckats trots att inkomsterna minskade en hel del under andra halvåret och att jag dessutom var ensamförsörjare under aug-nov (maken gick arbetslös, utan A-kassa pga han sa upp sig - han har jobb nu igen thank God). Och så har jag dessutom lyckats spara en hel del. Yay me!

    Går in i 2016 med fina föresatser om fortsatt sparande och köpstopp, målet inställt på ett enklare och mer kreativt liv och frysar och förråd full av egenodlat/egenplockat. :)

    Tack för det här året med din läsvärda och inspirerande blogg.

    Önskar dig ett Gott Nytt År!

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men grattis, grattis och åter GRATTIS!!
      Det är ju otroligt och är det någon som gjort en resa är det ju ni. Fantastiskt bra jobbat att dra i land det där ekonomiprojektet med de förutsättningarna (arbetslös make utan a-kassa).

      Härligt att du vill fortsätta spara men jag tror att det kan vara riktigt beroendeframkallande när man väl börjat. Det här att känna att man har kontrollen över sin ekonomi (och faktiskt kan påverka den riktigt mycket, nästan oavsett inkomst!). Jag älskar känslan av att bara göra genomtänkta köp där jag vet att ett verkligt behov styrt mig till köp och inte reklam eller gamla vanor. Eller någon form av inbillat krav från omgivningen eller instagrambilder...

      God fortsättning och återkom gärna med uppdateringar om hur ditt fortsatta sparande går! Så kul att ta del av!

      Radera
  3. Grattis till uppnått mål, bra inlägg och Gott Nytt År.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och åter tack! God fortsättning och låt detta bli ett kanonår på alla sätt och vis (inte minst ekonomiskt!)

      Radera
  4. Gott nytt år och tack för ett roligt bloggår! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma fina Per Penning!
      Du har en mjukhet i ditt språk som jag uppskattar mycket. Nu bloggar vi på och hoppas ekonomin blomstrar!

      Radera
  5. Roligt när man når fram till sina mål, grattis!! Första gången jag skriver en kommentar i din blogg. Har läst den under hösten. Började komma på att man måste se om sina kronor när jag började studera i augusti. Har faktiskt, trots mer än 10000 kr mindre i inkomst lyckats spara mer än innan..tjohoo. Och det tack vare din och andras snålloggar. Tusen tack!!! Så för guds skull sluta inte blogga, utan skriv mer istället :-D Gott nytt år :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen!
      Få saker är lika roliga och spännande som när en läsare lämnar sitt första avtryck här! Tror inte att du inser exakt hur glad jag faktiskt blir :D

      Jag är faktiskt väldigt intresserad av det här att just studenter verkar så himla påhittiga och duktiga när det gäller att klara ekonomin. Ni verkar få det att funka så bra men vad är det egentligen som händer sedan, när människor pluggat klart och helt plötsligt dubblar/tripplar/fyrlar (fyrlingar? Hmm, svårt ord) sin inkomst och ändå inte får ihop det...

      Okej att man känner sig less på att aldrig ha pengar och har andra behov och utgifter osv. Men ändå, det är som om förmågan att pussla, vända på kronor och koka-soppa-på-en-spik är som bortblåst.

      Radera
  6. Kan ju tillägga att jag känner precis som du angående snuset, jag slutade ju i februari. Ibland undrar jag om det verkligen var värt det att sluta. Men kommer fortsätta på det snusfria spåret även nästa år... vore dumt att börja igen även om det vore fruktansvärt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning Fiskaren!
      Kämpa på, det är bra för både hälsan och ekonomin! Det är vad jag intalar mig själv i alla fall, haha. Dessutom skulle jag känna mig lite som en loser om jag plötsligt började smussla med en dosa igen. Du vet, mannen och barnen. Vännerna. Arbetskamraterna. Alla som jag mallat mig för i ett år nu...

      Radera
  7. Både jag och maken hoppar ut för snusslutarstupet idag. Blir nog skurade golv och ved huggen i morgon. Hoppas vi klarar oss undan skilsmässa.. Har skaffat medlemskap på cashback och refunder. Dålig koll på hur bra det är men dotterns vinterkräm från Weleda var slut och den funkar toppen på hennes extremt köldkänsliga hud. Beställde via refunder plus två läppbalsam som är det enda jag använder. Sammanlagt sparade jag runt 60 spänn på varor jag gått och köpt i stan på måndag. Någon erfarenhet av liknande? Är lite nyfiken på de där betalda undersökningarna med, kan du tipsa om något bra?
    Önskar oss ett fantastiskt 2016!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, HUR HAR DET GÅTT FÖR ER??
      Lever ni? Är ni fortfarande gifta? Känner du livslust? Om du säger att du tappat aptiten och gått ner sju kilo så kommer jag att säga upp bekantskapen med dig, men det förstår du väl? Jag får inte bort mina tre sista envisa fläskkilon som sitter exakt på magen hur jag än försöker. (Sparplan 2016: fettsugning, hehe skojade bara).

      Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av dessa återbäringssajter, typ refunder. Jag reggade mig på några för länge sedan men eftersom jag samtidigt hade ett köpfritt år (smart va? Fick en massa påminnelsemejl och frågor om vart jag tog vägen) så blev det inte mycket av det. Undersökningar däremot är jag ju proffs på. Enligt mig finns egentligen bara två riktigt bra. M3 panel och Yougov (schyssta prylar i den poängshoppen). Från M3 får man presentkort på presentkortstorget. Jag har faktiskt skrivit ett helt blogginlägg om olika paneler. ATT DU INTE LÄST DET?? Besvikelsen! Länk: http://spardiet.blogspot.se/2014/08/om-betalda-undersokningar.html

      Radera
    2. Tillägg: berätta gärna och utförligt om hur dåligt du mår/mått av nikotinabstinens. Själv ville jag ju dö i tre dygn innan jag såg ljuset.

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera