onsdag 15 april 2015

Redovisning av Snålvecka 2

Andra veckan har redan passerat och det blir lite märklig rapportering eftersom månaden började mitt i en vecka (en onsdag). Det får bli som det blir, huvudsaken är att hela månadens utgifter redovisas. 

I lördags var vi bortbjudna på middag hos goda vänner. Vi har lyckats samla på oss ett gediget vinförråd så det var bara att rycka med sig en flaska att lämna över till värdparet. Det blev en sen kväll och det är också den enda kvällen jag gjort avsteg från min nya vana att rasta min lilla fläskmage. Inget fusk utöver den lediga lördagen och på söndagen gick jag 2 km extra utöver den vanliga rundan för att kompensera. Man äter ju inte helgmat ostraffat längre. 

Mat  - 636 kr

Hygien - 0 kr

Nöjen 0 kr

Kläder/Utseende - 0 kr

Transport - 0 kr

Inredning 0 kr

Övrigt -  0 kr

Härligt med alla nollor! Däremot verkar det stört omöjligt att få ner matkontot under 600 kr/veckan så det är väl bara att acceptera att det är där vi hamnar. Det har varit bra pris på ekologiska bananer och därför ägnade vi veckan åt att sitta som ett gäng apor och trycka i oss mängder av bananer. Jag är min vana trogen och besöker den lokala stormarknaden 4-5 dagar i veckan för att fynda eller fylla på med frukt och grönt. Även om det ibland innebär det att jag kommer ut med enbart ett par apelsiner. Jag passerar på vägen till jobbet så det är varken någon uppoffring eller omväg och lustigt nog håller det våra matkostnader nere. Tvärtemot vad alla experter säger, att man inte ska småhandla. Det ska man visst det, men man ska småhandla rätt!

Vi gör alla våra fulingar och en sak som jag upptäckt är att man kan köpa fler av en vara även när det står "endast två per hushåll" på erbjudandet. Det finns ingen spärr inlagd i kassasystemet som gör att det blir fullt pris om man kommer tillbaka och köper fler. Det ger möjlighet att bunkra särskilt attraktiva erbjudanden. Hehe.


7 kommentarer:

  1. Hur håller det matkostnaderna nere? Är det inte oftast samma pris hela veckan? Det lär kräva duktigt med disciplin att inte ta nåt i onödan, men du kanske hard core KBT:ar när du gör sådär? *s*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, ingenting oplanerat åker ner i min varukorg!

      Och ja, det är samma pris hela veckan vilket är hela grejen. Då kan jag fylla på med fler (precis som jag skrev i inlägget) och så köper jag exakt den mängd frukt och grönt vi behöver = inget svinn. Och icke att förglömma, jag kollar alltid kort datum-hyllan!

      Radera
  2. Määään! Den där "bara två per hushåll-fulingen" ska jag absolut testa. Vi har dragit vår kostomläggning ännu ett snäpp och köper määängder av grönt, frukt, nötter,frön och annat "tjorv", hård EKO-linje med. Så min finfina matbudget har gått totalt bananas (bokstavligen) så nu måste jag förändra den budgetposten. Från ca 4500 till 6000 per månad. Jag småhandlar också, men väldigt diciplinerat och planerat, det är på småhandlingarna man kan hitta de vackra röda lapparna..

    Vi mår så bra av den här maten så det blir nog bestående, är inne på tredje månaden och idag går jag min andra dag utan kaffe. Ja du hörde rätt, utan KAFFE! Varmt citronvatten istället på morgonen, jag ser det som ett steg mot det snusfria livet.. Och som en bieffekt har det försvunnit en hel del underhudsfett, både på sambon och undertecknad. Jag dricker citronvatten eller te på morgon, till lunch en STOR grönsaksdrink/lite nötter eller grönsakssoppa eller smårester med massor av grönt. Och så är det matstopp efter 20.00 så systemet får vila ca 15-16 timmar. Vi är sjukt pigga båda två och har tagit oss igenom vabruari helt opåverkade av alla förkylningar och magsjukor som florerat på dagis...kan finnas ett samband. Men dyrt är det.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6000 kr per månad?! Försöker du ge mig en hjärtattack? Jag fattar inte vad det skulle vara för ekologiskt "tjorv" som kan kosta två tusen kronor mer i månaden? Särskilt inte med tanke på beskrivningen ovan med grönsakssoppor och nötter. SÅ dyrt kan det väl inte vara?

      Det där med underhudsfettet låtsas jag inte om att jag såg. Jag är så avundsjuk att jag håller på att sprängas i småbitar. Men snyggt jobbat!!

      Radera
  3. Wow ! Bra jobbat att hålla ner matkostnaderna sådär, nog svårt att pressa sig mer med 2 tonårskillar i familjen;)
    Försöker själv få ner matkostnaderna men har en man som älskar baguetter och bageribröd och spränger matbudgeten bigtime

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är av den åsikten att det finns massor av oviktiga saker jag hellre försakar än sådant som är av stor betydelse för välbefinnandet. Så jag tänker att om bageribröd (vem älskar inte det liksom...) är av stor betydelse så ska man dra in på något annat istället. Och fortsätta njuta av sitt bröd.

      Radera
  4. Haha, jo jag vet. Jag sliter håret med. Men, vi har säker köp godsaker på systemet för runt 1500 per månad under vårt dekadenta liv. Nu när man fnular så mycket med kosten (för hälsans skull) tar det emot att dricka alkohol. Och då ska du veta att min tidigare önskan i det vita arkivet var att typ mumifieras i en tunna Brunello.., så det blir gungor och karuseller. Inte druckit kaffe på fem dagar heller, det är helt overkligt. Jag fick löneförhöjning på ca 1500 netto så tusenlappen får gå till maten och femhunkan till sparkontot. Få INTE en hjärtattack snälla du, din blogg är en av de få sidor jag klickar in på! Den inspiration jag får av dina smarta och roliga inlägg har verkligen stor inverkan på min sparenvetenhet.
    Morsan

    SvaraRadera