söndag 1 februari 2015

Helgutgifter

Det är svårt att hålla helgerna kostnadsfria även om pengarna inte går till nöjen. Oftast är det någon som behöver något och då är det bara att vinka ajöss till ett par hundringar. 

Så här såg vår söndag ut: 
  • Minstingen var i behov av en klippning. Håret stod som ett gigantiskt burr kring hans huvud så fort han tog av sig mössan. 
  • Båda barnen var i behov av nya strumpor och kalsonger (detta trots att det nyss varit jul, ja. Tomten var snål med underkläderna). 
  • Vi behövde handla en del mat: kycklingfiléer, torsk, jasminris och broccoli. Naturligtvis var både kyckling och fisk till nedsatt pris.

Så här mycket kostade det: 

  • Frisörbesök 350 kr
  • 2-pack kalsonger 99 kr (rabatt 57 kr). 
  • 5-pack strumpor 79 kr (rabatt 29 kr).
  • Mat 208 kr (8% rabattkupong och en värdecheck på 100 kr utnyttjades).

Min man lagade kokt torsk med äggsås som söndagsmiddag (får kväljningar bara jag tänker på lukten. Och hur såsen ser ut). Han och minstingen älskar den maträtten medan jag älskar den något mindre. Faktum är att jag älskar den så lite att jag letade rätt på en portionsförpackning köttfärs i frysen och svängde ihop en wrap med köttfärsen, lök, sallad, tomat och vitlökssås till mig. Söndagsmiddagen avrundades med en onyttig marängsviss gjord på hembakade maränger och egengjord chokladsås. Den doftade aningens godare än äggsåsen.

Jag vet vad ni tänker om klippningen men a) barnen är så stora att de har synpunkter på frisyrer och vägrar låta sig klippas av oss föräldrar och b) det finns ingen frisörskola i närheten där vi kunde ha fått en billigare elevklippning. Behovet kändes akut och det var idag tiden fanns så...tja, det var bara att ta smällen. Jag tycker att vi kommer lindrigt undan ändå. I alla fall om man jämför med den genomsnittlige köpcentrumsbesökaren. Det man ser när man tar sig genom ett stort köpcentrum är folk som köar och äter på diverse lunchhak, folk som köar och äter på McDonalds, folk som köar och äter på Subway och att det är mer eller mindre fullsatt på varenda fik. 

Mina barn får också äta på snabbmatskedjorna någon gång ibland men de blir mindre och mindre intresserade. Framför allt när de är medtvingade på något tråkigt ärende med oss föräldrar. Och idag var det extra lätt att gå förbi alla fik med frestande glasmontrar som är fyllda med godsaker eftersom löftet om efterrätten hägrade.

Nu ska jag ladda upp inför den kommande arbetsveckan. Vi blir en man kort på jobbet, vilket innebär att jag får högre arbetsbelastning och jag räknar med cirka sex timmars övertid innan veckan är slut. En heltidares liv och vardag.


8 kommentarer:

  1. Nje, jag måste säga att jag inte tänker någonting om frisörbesöket. Snarare hade jag nog tänkt en del om du hade vägrat ett halvstort barn att klippa sig och se vettig ut i håret när du ju faktiskt har råd (har man inte råd är det en annan sak). Sparande i all ära, men lite måste man tänka på här och nu också.. :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska mina barn se välvårdade och välfriserade ut. Jag syftade inte på att håret skulle få växa okontrollerat utan att det faktiskt finns familjer som klipper håret sig själva och barnen med hårtrimmer :)

      Radera
  2. Håller helt med, att man själv väljer att t.ex. använda sig av nära och kära för att spara pengar är en sak men att inte låta sina barn gå och klippa sig är en helt annan femma.
    Sen kan man alltid lära sina barn fördelarna ur ett ekonomiskt perspektiv längre fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återigen, hårtrimmer! Jag trodde att alla proffssparare skulle kommentera den höga frisörkostnaden och tipsa om att man kan klippa killar med en trimmer :)

      Radera
  3. Har du inte barn i åldern som dyrkar Zlatan (eller är de lite för stora? Fast, en av de största fansen är visserligen min far så det kanske inte är en åldersgrej). Tapetsera barnets rum med affischer på hans långa hår så kanske du slipper frisyrbesöken i år framöver!

    Skämt åsido, låter som en go helg! Hemmagjorda maränger är som en fantastisk värld som öppnar sig när man lärt sig att göra dem tycker jag! Ja, här sitter jag och dregglar bara jag tänker på det. Får gräva i skåpen efter något sött bums...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, de gillar Zlatan men tyvärr är det inte hans frisyr som de dyrkar...

      Hemmagjorda maränger är för övrigt ett billigt "godis" så det är bara att öva på. Själv är jag värdelös på att baka men som tur är så finns det någon annan i hushållet som gör det desto proffsigare istället.

      Radera
  4. Kan bara hålla med tidigare kommentarer;klart barnen måste klippa sig! Även en själv kan faktiskt få göra det tycker jag även om man kanske inte behöver svänga förbi en gång i månaden. Själv har jag en bekant som är flink med saxen och själv är jag inte en helt oäven massör så vi byter tjänster med varandra.

    Vi har varit helt insnöade hela helgen i snöstormen och när mannen i huset äntligen lyckats skotta oss fria och tyckte att man kunde fira det med pizza någonstans hade jag redan matat resten av familjen med rester och tyckte att det dög åt honom med. ;) Han fick hemgjord pizza och åkte sedan på gratis badmintonträning med en bekant så helgen blev billig här! Håller annars med om att det fort rasslar iväg slantar om man måste närma sig en affär för ett nödvändigt köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemgjord pizza är bland den bästa och smartaste mysmaten (fruktansvärt ord men kommer inte på något annat lika träffande) en sparare kan laga. Hur många fler maträtter finns, där man kan slänga på vilka gamla rester som helst och fortfarande servera det som festlig bjudmat?

      Radera