tisdag 23 december 2014

Lite snubbel på mållinjen

Hardcore-sparare köper givetvis julpapper när de reas ut direkt efter jul men jag var inte så smart att jag tänkte på det ifjol. Jag hade fullt upp med att försöka förstå vad mitt köpstoppsår skulle innebära och att rusa iväg och fynda julgrejer fanns inte med i tankarna. Istället spårade det såklart ur när jag köpte julpapper häromdagen. Jag kunde inte motstå frestelsen att köpa glittrigt metallicpapper i guld och koppar med matchande presentsnören. När jag stod i kassan och skulle betala kändes det nästan som om sparpolisen skulle dyka upp och haffa mig. Så stark var känslan av att göra något förbjudet. Lite som att vara med i "Du är vad du äter" och så dyker Anna Skipper upp precis när man sätter tänderna i en flottdrypande pizza.

Glitterpappret blev naturligtvis scheissedyrt eftersom dessa rullar med lyxpapper alltid bruka räcka till att slå in ett halvt paket och det går åt ganska många rullar när man har fler paket att slå in. Jag kan inte hjälpa att jag älskar att skapa vackra paket och tycker att utsidan är nästan lika viktig som insidan. Det är bara jul en gång om året och i januari kommer jag att ta igen det jag förlorat.

Imorgon kommer lönen för de flesta men jag kommer inte att behöva nalla en enda spänn från den för något som gäller julen och då känns det ändå som att jag befinner mig på en godkänd nivå. Jag har haft telefonkontakt med mina kompisar och de flesta är inte helt färdiga med sina inköp och en av dem planerar att storhandla maten imorgon när det blivit påfyllning på kontot. Idag fick jag däremot åka iväg och köpa ett par småsaker. Min yngsta son tittade förebrående på mig och undrade besviket varför valpen inte får några julklappar. Det är inte helt lyckat att säga "hundar firar inte jul och de fattar ändå ingenting" till ett litet barn. Det var bara att pallra sig iväg till stormarknaden och plocka ihop ett par hundleksaker på djuravdelningen. Små bitleksaker kostar inte många tior och det var dessutom 20% rabatt på alla hundsaker. Kanske bäst att tillägga att de inte kommer att bli inslagna i något lyxigt inslagningspapper.

På stormarknaden var det k a o s. Uppskärrade människor plöjde fram med fullastade kundvagnar och det var kö till brysselkålen på grönsaksavdelningen. Jag kunde knappt motstå lusten att vinka glatt när jag passerade med min lättburna kundkorg på armen. 

Det finns inte mycket mer att säga om dagen. Imorgon tänker jag ha en välförtjänt pyjamasdag och leka lite med mina bankkonton. 

8 kommentarer:

  1. Jaa vi leker med våra bankkonton! :-) ska bara på födelsedagsfika hos sonen (25 år) i em så blir det pyjamas sedan. Och allt gällande julen är inhandlat här med, skönt!
    /Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känslan när man är klar är obeskrivlig :)
      God fortsättning och måtte tiden räcka till för lite mer välgörande pyjamashäng!

      Radera
  2. Redan 22 och 23 brukar en del butiker (Åhléns, t ex) sänka priset på julgrejer. Ett tips till julen 2015, kanske :)
    /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ett bra tips men man är ju så söndershoppad, less på butiker, trängsel och köer runt den tiden. Eller, jag är åtminstone...

      Radera
  3. En effekt av julhysterin i det stora köpcentret utanför staden blev att city var ganska lugnt igår när jag skulle göra ett litet inköp...

    Idag blev det en megasovmorgon och långsam frukost i skönfåtöljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet hur livet ska levas! Det där låter som en förmiddag helt i min smak. Heja!

      Radera
  4. Underhållande inlägg än en gång! Tack!
    Jag är kanske inte lugnare i december än någon annan månad, men jag upplever det så och det beror nog på att "alla" runt ikring är så stressade.
    Så ja, jag njuter nästan på andras bekostnad när jag lugnt lufsar runt och bara handlar lagom med mat... Elakingen kikar fram ;)
    Fast jag hade hellre sett att folket lugnade ner några hekto, eller kilo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv. Jag håller med dig, det finns nästan ett stråk av njutning i att se hur andra flänger runt och jagar upp sig. Jag vill inte vara elak mot någon men det känns trots allt som om vi alla deltar på samma villkor och då får man lite "skylla sig själv" om man väljer att skjuta fram allt till sista minuten...

      Radera