onsdag 17 december 2014

Kalas och bakverk

Det är härligt att ha kalas men det är inte utan att man känner sig duktigt manglad efteråt. Fint ändå, att få samla nära och kära runt ett dukat bord och äta en massa god mat och umgås. Det blev en lyckad fest, alla kom och sonen blev ordentligt uppvaktad. Min man hade gjort en chokladtårta och hans syster hade med sig en överraskning, en helt gudomlig marängglasstårta med färska hallon. Trots dubbla tårtor blev det bara lite kladdiga rester kvar på faten och gästerna rullade hem. 

Jag gör alltid för mycket mat men försöker tänka smart så att det går att att använda upp allt som blir över. Några gäster fick en doggybag med sig hem. Jag skickade med dem välfyllda påsar med saffranskaka, bullar och annat fika. Resterna av maten har vi kunnat blanda in i vår vardagsmat. Igår fick Skagenröran bli förrätt på rostat bröd. Fetaoströran och oliverna passade bra till en pastarätt (matlådor till maken) och salamin och ostarna tjänstgör nu som lyxig frukostmat. Det är inte varje dag man lägger tryffelsalami på frukostmackan i dessa spartider. 

Kalasen avlöste varandra. Som jag skrev tidigare så var vi bortbjudna på en större tillställning på kvällen också. Det visade sig vara ett praktiskt upplägg, vi var redan festklädda och redo att bara byta lokal. Däremot var vi små i maten på kalas nummer två. Tonåringen som annars brukar sakna botten fick inte i sig en matbit förrän på slutet när det blev vickning. Min man imponerade stort med att lyckas pressa ännu en tårtbit, denna gång en bit fikontårta. Jag hoppas innerligt att vi inte framstod som oartiga gäster när vi ratade alla bakverk som värdparet hade radat upp på bordet. 

Igår var det dags för firande nummer tre och den här gången skulle en kompis uppvaktas. Vi hade skramlat till en present och jag tog på mig uppdraget att handla födelsedagsgåvan. Fördelen med att ge sig ut i julrusningen var att jag hittade en perfekt presentförpackning på Kicks med produkter som jag visste skulle uppskattas. Jag köpte dessutom med mig fika på vägen från ett kaffehål i närheten. Det märks att jag inte längre fikar ute eftersom jag är helt vilsen bland alla nya trendiga grejer som finns att välja mellan. Jag köpte Mini Muds och Cronuts och alla utom jag visste vad det var för något. En Cronut är tydligen en hybrid mellan croissant och munk och Mini Muds är någon slags dekorerad kladdkaka i små portionsformar. Inget hälsokäk med andra ord.

Nu känner jag att det räcker med kalas och sockerstinna sötsaker för ett bra tag framöver. Jag vill bara äta frukt och grönsaker fram till jul. Helst skulle jag dessutom sova fram till jul men jag har åtminstone semester. 





4 kommentarer:

  1. För en gottegris som jag så känner jag hur jag dregglar bara att läsa om allt härligt..! Åh, snart är det jul = oändligt tillgång på bakverk och godis i min familj. Här hemma har jag och sambon något av en mini-sparmånad i december, vi äter ut frys (avfrostade den också, så mycket plats nu..!) och kyl och lever lite halvspartanskt då vi båda ska iväg med familjerna över jul. Testade detta första året jag studerade också och jag kan säga såhär, när man levt på soppor och pasta och bara knäckebröd (i min värld slår vanligt bröd knäckebröd med hästlängder) så uppskattar man ett dignande julbord som aldrig förr! Bra sätt att lite grann väga upp julklappsköpen också. Kontrasterna är det som, än en gång, får till guldkanten i vardagen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan känna igen mig i det du skriver eftersom jag har tvingat i familjen måltider bestående av rester i flera dagar nu. Förutom en påse potatis och en potatis morötter har vi inte handlat någon mat efter kalaset.

      Jag tycker att det är helt rätt att vi äter ur kyl och frys istället för att handla på oss mer mat nu när vi moffat i oss en massa delikatesser under helgen och mer lär det bli under julen... Vi kan gott leva lite spartanskt där emellan.

      Framför allt känns det bättre i samvetet, det fladdrade iväg en hel del hundralappar på mat och jag är inte längre van vid att tillåta mig sådant slöseri. Det var absolut värt varenda krona men det gäller att tillfälligt kunna släppa den psykologiska snålspärren och jag har så svårt för det.

      Radera
  2. Härligt med kalas men varför hopar sig alltid alla roliga saker?! :) Jag försöker också alltid ha en plan för det som kan bli över så att man inte står där med mat eller tillbehör som inte går att ta rätt på. Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det blev lite tokigt med två kalas på en dag men fördelen med att arrangera födelsedagskalas för barn är att ingen tycker det är det minsta konstigt att man väljer en tidig eftermiddagstid. Jag tycker att det ofta blir så att man inte har ett skvatt inbokat helg efter helg och plötsligt *pang* dimper det ner ett par inbjudningar med samma datum så att man måste välja bort något.

      Radera