söndag 2 november 2014

Söndagssteken levererad till dörren

Igår var vi på Halloweenfest och idag gick vi en kvällspromenad till kyrkan för att tända ljus i minneslunden.

Det är många som har starka åsikter om Halloween men det är inte alls svårt att förstå varför barn gärna vill fira Halloween, det är naturligtvis superkul och spännande med spökmasker och skräcktema. Jag väljer att se det som ett tillfälle för föräldrar att pyssla tillsammans med sina barn istället för att störa mig på att det tillkommit ytterligare ett kommersiellt jippo. Och vem är jag att tacka nej till middag och fest? 

Den som är sjuk får naturligtvis inte gå på kalas så maken fick vackert stanna hemma. Vi bäddade ner honom i soffan framför en film innan vi glatt gav oss iväg till festen. Värdinnan jobbar som inredare så det var fantastiska dekorationer och läskiga skräckarrangemang överallt. Det kändes lite som att kliva in hos Familjen Addams. Tur att det inte var några småbarn som var med. Det blev en rolig fest med mycket skratt och trevligt sällskap. Det var all in på spökhustemat men vi slapp grön spagetti och "avhuggna fingrar" på buffébordet, istället blev det god och vacker plockmat. Vissa gillar att klä ut sig och andra gör det inte. Mina barn hör till den senare kategorin så vi har aldrig haft någon kostnad för maskeraddräkter i den här familjen. Det kanske är ärftligt eftersom jag inte heller gillar att spöka ut mig? 

Idag gjorde vi även något så ovanligt som att storhandla. Jag kan inte minnas när vi senast gjorde det. Anledningen till detta var en procentbaserad rabattkupong som vi ville utnyttja och slutsumman landade på 459 kr. Den avdragna rabatten blev härliga 250 kr när man lägger ihop alla enskilda varurabatter med kupongen. Det kallar jag att handla smart. Minstingen mätte dessutom kvittot och meddelade att det var 36 cm långt, så vi fick en hel del för pengarna. En massa tråkiga basgrejer men det känns skönt att ha påfyllt. 

När vi kom hem från kyrkan så ringde det på dörren. Utanför stod en budkille med en kartong. Det var vår köttleverans. Ni kanske minns att jag skrev att vi skulle få testa grillkött i ett inlägg för ett tag sedan? Det är synd att det var en engångshändelse eftersom jag lätt skulle kunna vänja mig vid lyxen att få schyssta matvaror hemlevererade helt utan kostnad. 

I lådan låg två rejäla vakuumförpackade köttbitar och jag måste säga att de ser fina ut. Den ena är märkt med "Garlic & Tellicherry pepper" och den andra med "Texas smoked". Ser verkligen fram emot att provsmaka båda men eftersom min man tycker att allt smakar sågspån just nu får vi vänta ett par dagar innan vi hugger in på dem. Priset jag får betala för köttbitarna är att jag ska fylla i det medföljande frågeformuläret och det är ju ingen större uppoffring. Jag får dessutom poäng för besväret hos det panelföretag som ligger bakom utskicket. Jag börjar känna mig som en riktig gratisjägare...

Jag är väldigt nöjd med den här helgen och känner mig rustad för att ta itu med en tuff jobbmåndag. Min man är redan nattad och klar, som egen företagare existerar tyvärr inte det där med sjukdagar riktigt på samma sätt som för oss anställda. 



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har precis startat min första ekonomiblogg. Länkar till din blogg och undrar lite blygsamt om du vill länka till min?
    Med vänlig hälsning, Janna
    http://denekonomiskedyslektikern.blogspot.no/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      vad roligt att du startat en ekonomiblogg. Jag har lagt till dig i min blogglista nu och önskar dig lycka till. Gillar särskilt att du är dyslektiker och bloggar. Du ska ha en eloge för det och jag hoppas det inspirerar andra dyslektiker att uttrycka sig i skrift. Innehållet i en blogg är viktigare än att allt blir rättstavat. Men du måste sluta skriva "hen" ;) ;) ;)

      Radera