söndag 19 oktober 2014

Trötthetens makt över kroppen

Det har stått still på de allra flesta sparbloggar den här veckan. Man kan undra vad som hänt. Hösttröttheten är vad jag tror har hänt. För det kan väl inte bara vara jag som nästan somnar med huvudet i middagstallriken varje kväll? Dessutom har jag svårt att komma upp på morgnarna, efter att ha lyckats träna mig till att vara morgonpigg under sommaren, och jag är verkligen stentrött varenda kväll. Det är mörkret i kombination med kylan som smyger sig på. Kroppen vill gå och lägga sig redan runt åtta på kvällen. Detta sagt av en - annars- oerhört kvällsaktiv person. Inte för att jag går och lägger mig så tidigt men orken tryter. Tänk att jag glömmer hur jobbigt det här är varje senhöst och vinter. 

Alla höstmänniskor får säga vad de vill, jag stämmer inte in i hyllningssången. Och jag tror att vi som verkligen känner av ljusbristen måste lyssna inåt och göra det som känns rätt. Vill min kropp ligga i badet varje kväll och lyssna på poddar så ska den få det. I den mån det fungerar i alla fall.

Det jag upplever frustrerande är att det är nu jag skulle vilja ge järnet och göra fler timmar än vanligt på jobbet eftersom det inte konkurrerar med en massa roliga fritidsaktiviteter (som det lätt blir under sommaren) men så tryter orken istället. Dessutom tänker jag ta ut lite sparad semester i december så det är under oktober- november jag behöver dra in extra pengar. I våras tog jag ut långledigt genom att använda upp gamla bortglömda semesterdagar och det blev så himla generöst med ledighet att jag valde att utnyttja bara tre av fem av årets semesterveckor. 

December är en intensiv månad på min mans företag och han kommer i princip hem bara för att duscha och sova ända fram till den 23 december. Efter det har han ett par veckors jullov, precis som barnen. Så har det varit i alla år och jag har alltid dragit hela lasset på hemmafronten under den här hektiska perioden. Det är inte synd om mig och jag är van och inkörd på rutinerna. Däremot blir det lite tungt om jag samtidigt jobbar full tid så att bryta av med lite semester underlättar.

Jag snålar på och helgen har inte bjudit på några större överraskningar. Jo, idag svängde maken ihop en supergod och kryddstark köttgryta med curry och ananas, en kombination som jag ärligt talat inte trodde ett ögonblick på innan den hamnade på tallriken. Jag hör till dem som inte jublar över varm frukt i mat. Städprojektet har fått stå tillbaka till förmån för vila. Jag ska försöka göra ett krafttag igen i slutet av månaden. 



5 kommentarer:

  1. Håller helt med dig om tröttheten, tyvärr känns det som att det är många veckor/ månader kvar innan ljuset kommer tillbaka....

    Jag är en nybliven sparare i , precis som du, tidigare inte alls reflekterat över vad saker kostar.Har börjat lite lätt, men kan ibland få fruktansvärt dåligt samvete om jag köper något som jag egentligen inte behöver eller om jag har glömt någon rabattkupong hemma. Ibland känns detta som att det tar onödigt mycket energi från annat och det är ju inte meningen .
    Har lite svårt att vara helt ekonomiskt rabiat.
    Kanske en vanesak.
    Keep om men din trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm...spartänket ska inte behöva ta onödigt mycket energi från annat. Det gäller att lära sig tänka på ett nytt sätt och en bortglömd rabattkupong är inte hela världen. Jag tror, precis som du säger, att det är en vanesak.

      Börja med att slopa alla onödiga småutgifter. Jag är alltid förberedd och tar till ex. med mig en flaska vatten (fylld med kranvatten alltså ;)) och en frukt i väskan om jag vet att jag ska iväg på något som kommer att ta lite tid. Så att jag INTE frestas att slinka in på Pressbyrån eller liknande när jag blir törstig eller blodsockret sjunker. När man märker hur mycket man faktiskt sparar genom att låta bli så går det av bara farten sedan och man höjer sparnivån allt eftersom. Lycka till!

      Radera
  2. hej
    håller med. Man ser också det på andra blogg :-)

    SvaraRadera
  3. tack för peppen!
    Är faktiskt extremt nöjd varje gång jag går förbi just Pressbyrån utan att handla annat än möjligtvis näsdroppar ( och då är det den billigare varianten UTAN menthol , den är nästa dubbelt så dyr!!)
    Hade jag aaaldrig gjort för 1 år sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Klappa dig själv på axeln varje gång du skippar Pressbyrån och liknande ställen som har mycket högre priser än en vanlig stormarknad. Jag vet att jag har nämnt en arbetskamrat i bloggen tidigare. Hon köper en flaska dricka om dagen vilket blir en hel del pengar på en månad...eller ett år! Man måste se det långsiktigt.

      Radera