onsdag 8 oktober 2014

Snålcoachen testar husmorstips!

Idag har jag varit ON FIRE. Rensat och städat som om vi skulle flytta imorgon. Det gäller att passa på när städlusten slår till och jag gick fullständigt bananas i köket. Först städade jag i skåpen, lådorna och skafferiet. Torkade av alla hyllor och flyttade om en del saker. Rensade och röjde. Jag lyckades få ihop två soppåsar med saker som skulle kastas. Dessutom passade jag på att diska blomvaser och annat som används sällan och därför fått en lite flottig och dammig beläggning. 

När jag tog en liten fikapaus satte jag mig ner och surfade husmorstips (måste erkänna att jag fastnade ganska länge eftersom det var hur kul som helst). Givetvis kände jag mig tvungen att prova några av dem.

Här kommer en liten utvärdering av de tips jag testade:

Jag kladdade generöst med såpa på insidan av ugnen. Satte ugnen på 125 g och stängde av värmen när såpan började bubbla. Lät det svalna och torkade sedan rent med vatten. Ett fantastiskt tips! Ugnen blev superren, jag behövde inte gnugga särskilt hårt för att få bort ingrodda fläckar och det doftade gott. 

Samtidigt lade jag ugnsgallret i badkaret. Fyllde på med varmt vatten och diskmedel så att det täckte gallret och lät det ligga i flera timmar. Sedan skrubbade jag rent gallret med en boll av ihopknycklad aluminiumfolie. Ännu ett supertips. Önskar att jag hade tagit före- och efterbilder på gallret. Det var rejält smutsigt innan och omöjligt att diska rent (har försökt tidigare).  Nu är det skinande rent och nästan som nytt. Det är svårt att komma åt överallt och jag fuskade lite i hörnen men det är nog inget man tänker på.

Insidan av ugnsluckan (fönstret) borstade jag med tandkräm. Japp, tandkräm! Det visade sig vara kanonbra även om jag råkade överdosera mängden tandkräm och fick tvätta av rutan typ tio gånger innan jag fått bort alla tandkrämsrester. Men nu vet jag det, tills nästa gång. Luckan blev i alla fall väldigt ren. 

Gjutjärnspannor kan man tydligen göra rent med grovsalt. Saltet suger åt sig allt gammalt fastbränt fett. Jag värmde upp stekpannorna med ett rejält lager salt och lät det stå i 20-30 minuter. Då och då skakade jag på stekpannorna. Sedan tömde jag ur saltet och sköljde ur stekpannorna. Det var tyvärr något av en besvikelse. Jag såg ingen skillnad men de kanske blev renare? 

Sist men inte minst testade jag att göra rent silver genom att lägga det på aluminiumfolie med bakpulver och hett vatten. Det var verkligen som det står överallt på nätet - rena trolleriet! Inte som när jag var barn och fick sitta och putsa och gnugga mina föräldrars silver med Häxans silverputs (jag vet, som värsta Askungen...) 
Medan jag väntade på att silvret skulle bli klart googlade jag vidare på tipset och såg då att det fungerar lika bra med salt. Det ska jag testa nästa gång. Silvret blev i alla fall väldigt blankt när jag sköljt av och putsat det. 

Min mikro är kliniskt ren (eftersom jag inte tillåter någon att använda den utan att ha ett plastlock över maten som ska värmas) men jag hittade ett superbra tips för er med smutsig mikro. Placera en skål med vatten och några citronskivor i mikron och kör den på full fräs i 30 sekunder. Sedan är det bara att torka ur den och all smuts lossnar.

Det bästa är att jag hade allt hemma. Jag kastade den städsvamp och disktrasa som jag använt och offrade en gammal kökshandduk. That's all.

Har ni några supertips så är ni givetvis mer än välkomna att dela med er!


16 kommentarer:

  1. Citronskivor (eller lime) i mikron funkar utmärkt. Det brukar jag använda.

    Ett annat tips är att använda ett par msk citronsyra i tvätten om träningskläder eller liknande luktar lite sunkigt. Funkar perfekt.
    /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Ska testa det på tonåringens träningskläder som har en tendens att lukta skunk. Läste även att man kan lägga kattsand i nylonstrumpor och stoppa i illaluktande träningsskor och det är jag också ivrig att pröva.

      Radera
  2. Släng ner lite bakpulver i slasktratten och gnugga rent med citron!

    När jag och min familj lånade ett hus av en släkting för en tid sedan fick min 3 åring för sig att måla med tuschpennor lite här och var. Hittade på nätet att våtservetter för barn råder bot på det mesta och det gjorde det! Nu har jag alltid ett paket hemma. Tar bort det mesta. Och de torra servetterna är suveräna att damma med.

    Till sist måste jag också få delge något en gammal dam berättade för mig. Tvätta era vita bh:ar i schampo. Ja, ni läste rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men wow, vilka supertips! Hur gör man med bh:arna? Menade damen att man häller i schampo i tvättmaskinen eller är det handtvätt som gäller?

      Kan man använda våtservetter på tapeter eller är det bara målade ytor? Mina barn är för stora för att måla på väggarna men det finns några irriterande fläckar på sonens silvervita tapet...

      Radera
    2. Bh:arna handtvättas.Har inte provat våtservetter på tapet. Vissa tapeter tål att torkas andra gör det inte så jag slår mig fri där :-)

      Radera
    3. våtservetter är suveränt. Men bara på det som tål att vårtorka.
      "Kräcklapp" från Ikea (Krama heter det i verkligen) som finns på barnavdelning är perfekt för att damntorka och tvätta allt.
      Vit tvättmedel är bra för ganska många saker. Till ex avfärga kylskåp.
      Citron i mikrofunkar perfekt.

      Radera
    4. Jag tar risken och testar våtservetter på tapeten. Provar lite på en undanskymd plats så får vi se...

      Avfärga kylskåp? Kan du vara snäll och utveckla det...

      Radera
    5. Tusch / fläck på tapet. Prova med tandkräm. Gnugga försiktigt o torka bort med fuktig trasa. På smutsfläckar kan man använda raklödder också.

      Radera
    6. Tandkräm på tapeten? Är du SÄKER? Blir nervös vid blotta tanken på vita fläckar som, om man lutar sig fram, luktar mint... :)

      Radera
  3. Bra tips! Jag gillar bakpulver till det mesta, särskilt beläggningar i vasken (jag dricker mycket te) och istället för VIM på hällar och i badrummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bakpulver i vasken/slasktratten låter som något jag ska testa redan imorgon bitti. Den blir så himla missfärgad med jämna mellanrum och jag har verkligen undrat vad det kommer sig av. Te låter rimligt eftersom det dricks mycket te här också.

      Radera
  4. Åh vad bra att du skrev om detta! Flera av dem hade jag glömt men nu är det rent så det blänker här hemma.

    Läste att operahus använder våtservetter för att torka rent scenkläder som inte kan tvättas. Häftigt att det funkar men det får mig att bli ännu mer tveksam till att använda servetterna på barn. Om de tar bort tusch och scensmuts kanske de inte lämpar sig för hud över huvudtaget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är exakt vad jag tänker också! Vill man verkligen torka bebisar med något som tar bort tusch, hu!

      Under mina mer slösaktiga dagar brukade jag köpa Ajax wipes, någon slags våtservett för städning, och använde dem för att torka av överallt. Det gör jag naturligtvis inte längre.

      Radera
  5. Nej, jag skulle aldrig använda våtservetter annat än till att torka barnens händer vid resor och utflykter. Huga!

    SvaraRadera
  6. Hej
    Det finns en vägghängare pluring de lux som gör att du slipper ha din disktrasa hängande över din kran eller i vasken. Lätt att hänga upp och nu har du en torr och ren disktrasa. Säljs hos FormoFunktion.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Jag AVSKYR när disktrasan ligger i vasken. Hängaren är helt klart något att önska sig, t ex vid jul eller födelsedagar. Med tanke på mitt köpstopp menar jag :)

      Radera