måndag 21 juli 2014

Tillbaka i selen

Det har blivit något längre mellan inläggen den senaste tiden. Just nu har vi besök av vänner som flyttat till en annan stad och då gäller det att hinna umgås och ta vara på tiden eftersom vi ses så sällan. 

Något värt att nämna är att våra vänner lånat en lägenhet under sin vistelse här och den tillhör personer som verkar tänka i sparsamhetens tecken. Lägenhetsägarna har sålt sitt större radhusliknande boende och flyttat till en mindre lägenhet. Visserligen mer centralt belägen men framför allt har de sålt sin bil och skaffat en cykel med lastlåda istället. Riktigt snygg, ny med en stor och rymlig låda framtill. Lite som en flakmoppe men utan motor och med en djup låda istället för ett flak. I lådan skjutsar de allt från sina barn till matkassar. Lådan har barnbänk och sele. Själva var de bortresta så jag fick ingen chans att ställa mina nyfikna frågor men vi tittade på cykeln och enligt uppgift är de väldigt nöjda även om den blir ganska tungtrampad med last. Jag blev riktigt sugen på att skaffa en liknande cykel men skulle klara mig med en mindre låda eftersom jag tvivlar starkt på att 14-åringen vill att jag ska köra runt honom i den. 

I sparbloggsvärlden stöter jag på entusiastiska cyklister eller nej-till-bil-människor titt som tätt men att hitta dem ute i den närmaste omgivningen är desto ovanligare. 

Dessutom har jag börjat jobba igen. Det sistnämnda är inte särskilt inspirerande eftersom allt går på halvfart och det känns som om större delen av landets befolkning är på semester. Telefonen ringer knappt och jag kan inte direkt påstå att jag drunknar i pappershögar. Så för att se det från den ljusa sidan är det åtminstone en mjuk sluss tillbaka till arbetslivet. Nu återstår bara att vända på dygnet så att jag slipper känna mig jetlaggad. Frukosttiden har skruvats tillbaka från tio till åtta på morgnarna. Jag får smyga för att inte väcka de andra trots att jag egentligen bara vill drämma ihop två kastrullock så hårt jag kan av avundsjuka. Det märks att jag inte är någon morgonmänniska va?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar