tisdag 8 juli 2014

Låna ut och våga låna!

Har ni läst Lina Thomsgårds krönika "Vi behöver inte äga en borrmaskin var"? Jag såg den på Aftonbladets sajt och ni hittar länken längst ner i inlägget. Hon tar upp något jag funderat över många gånger, nämligen att vi köper på oss en mängd saker som används sällan eller bara en kort tid. Inte nog med att dessa saker ska förvaras någonstans, de är även hutlöst dyra om man slår ut priset på antal gånger man använder den. Man räknar alltså PPT, pris per tillfälle. 

I krönikan tar hon upp borrmaskinen som nämns i rubriken men också tält och resväskor. Jag kan bara instämma och konstatera att vi är ägare till en mängd saker som sällan kommer till användning. Det mesta står nere i källaren och tar plats. Vi borde verkligen bli bättre på att låna av varandra. Givetvis på ett skötsamt och ansvarskännande sätt, ingen gillar rollkaraktären Ove från komediserien Solsidan. Behöver vi verkligen köpa det som plockas fram en gång om året? Ja, bortsett från lådan med julpynt då.

Skridskor var en av de saker jag kom att tänka på och jag tror att många med skolbarn förstår vad jag menar. I skolan åker barnen skridskor ungefär tre gånger varje vinter och då behöver de skridskor och hjälm. Barns fötter växer fort och fjolårets skridskor är givetvis för små när nästa säsong kommer. Vi har inte haft någon att ärva efter och även om man letar efter begagnade skridskor kan det vara svårt att hitta rätt storlek. Eftersom ingen av mina barn gillar skridskoåkning är det inte heller något vi gör som familjeaktivitet på fritiden, så det blir väldigt dyra skridskor om man räknar PPT. När jag var barn anordnades det prylbytardagar i skolan en gång varje vår och höst men det verkar inte förekomma i kommunen där vi bor.

Av utrymmesskäl vore det bra att bli av med en massa saker som används någon eller några enstaka gånger per år. 
Rent ekonomiskt vore det vettigare att inte köpa dem överhuvudtaget. 
Socialt är det trevligt att kunna hjälpas åt. Det är så självklart egentligen och ändå gör vi det alldeles för sällan.



8 kommentarer:

  1. Bra, håller med! :) Man borde dela oftare på saker man inte har någon glädje av alls annat än de få gånger de används. Vissa har dock en förmåga att väldigt lätt "låna" dvs de frågar om lån men menar i praktiken få. Man måste spänna ögonen i folk och påminna om att man inte gärna ger bort saken ifråga utan att man vill ha tillbaka saken efter användandet På så sätt har jag sluppit bli av med min dyra favoritkjol, speciella bok, symaskin osv. Folk har helt enkelt inte sett någon vits med att låna det då eller bara efter påtryckningar lämnat tillbaka efter många ursäkter om glömska. Dessa har sedan aldrig kommit i fråga om ytterligare lån. Systemet fungerar bara om man utestänger opålitliga snyltare som tyvärr finns. Usch vad negativt det blev nu. Så menar jag ju inte att vara... Fram för mer lånande! Förr var det ju ganska vanligt, innan medelsvensson fick råd med egna lager av "allt".

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Direkt efter att ha skrivit inlägget tittade jag på tv-programmet "Superspararna" på play och där deltog en snåljåp som gjort sig impopulär i grannskapet just för sin förmåga att snylta, utnyttja och använda saker som andra köpt. Det var inte riktigt så jag menade att man ska bete sig...Däremot tycker jag fortfarande att vi borde bli bättre på att både låna ut och låna av varandra men som jag skrev: på ett ansvarsfullt och hederligt sätt. Dessutom bör man nog själv införskaffa allt sådant man behöver använda regelbundet och inte springa och tära på omgivningens tålamod. Att låna någonting en gång tycker jag är helt okej och jag lånar mer än gärna ut det jag har, så länge jag litar på personen.

      Radera
  2. Jag brukar få låna gräsklippare o trimmer av grannen, då jag nyss flyttat in till en lägenget med egen gräsplätt och inte har möjlighet att inforskaffa detta just nu. Jag är mammaledig och ensamstående till två barn, så ekonomin är inte på topp. Eftersom de är så snälla o hela tiden o lånar ut sina saker så funderade jag på hur jag kan ge tillbaka. Inte mkt pengar har jag ju, men tid finns. Tid som inte dom har så mkt av med två barn o arbete båda två, så som tack bakar jag bröd till dem! Roligt att kunna ge något glädjande tillbaka. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du sätter fingret exakt på det jag ville belysa, att vi ska låna av varandra utan att snylta och utnyttja andra. Är övertygad om att de blev glada och uppskattar hembakat bröd! Jag skulle i alla fall bli det. Barnpassning, gå ut med hunden, hjälpa grannen att klippa gräset, baka något...det finns ju MASSOR av sätt att återgälda vänligheten på för den med begränsade resurser.

      Radera
  3. Jag har startat en grupp på Facebook i våran stad där man ska låna saker av varandra. Lite dyrare saker som man inte använder så ofta. Till exempel skottkärra, gräsklippare, discokula. Det finns även en grupp utanför Facebook. Ingen av dom går så där jättebra. Nästan inga vill bli medlemmar och ännu färre vill låna ut sina saker. Bra blogg föresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vilket bra initiativ med fb-gruppen. Är dock inte förvånad över att folk är skeptiska eftersom det finns så mycket oärliga människor. Tror tyvärr att det är lättare att våga låna ut/låna av dem man redan känner. Givetvis hoppas jag att din fb-grupp väcker intresse och att folk inser fördelarna. Själva idén är nämligen väldigt bra.

      Radera
  4. Vi har lånat ut i princip alla bebissaker till systern som nyss fått barn. Kvar har vi vagn, skötbord och balja, eftersom vi själv fortfarande använder just de här prylarna. Men babyskydd, babygym, babysitter, en hel del kläder, bärselar mm (allt köpt begagnat, förresten) har vi lånat ut. Det finns ingen anledning att de ska köpa de här sakerna medan de står i vår källare i väntan på ev syskon. Även mammakläder har jag lånat ut, och fick själv låna av en snäll kollega under den relativt korta period man behöver klä sig i muddjeans och rymliga överdelar.
    /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt vad jag menar! Tänk om fler kunde resonera så istället för att alla rusar iväg och köper allting nytt.

      Jag skänkte bort mina mammajeans och en del andra mammakläder när jag var klar med dem. De var då obetydligt använda och det kändes bra att de kom till användning på nytt istället för att ligga och skräpa i garderoben.

      En annan trevlig sak är att min svärmor hade kvar en jättefin vit gammal vagga som vi fick till våra barn och nu har min mans syster använt den till båda sina barn. Det är så himla mysigt och känns som en riktigt fin släkttradition. Så om vi någon gång får barnbarn...

      Radera