onsdag 4 juni 2014

Tillbaka på skatten

Igår kväll loggade jag in på banken för att kolla efter skattepengarna men nope, de hade inte kommit. Ivrig som en hungrig iller loggade jag in igen i morse och då hade de rasslat in. 

JIPPIE!!

Jag är väl medveten om att arbetsgivaren drar för mycket skatt på min lön och jag är lika medveten om att det enligt experterna inte anses vara något att hurra över. Egentligen skulle jag tjäna på att betala in lägre skatt och ta hand om pengarna själv under året, istället för att vänta på en klumpsumma och inbilla mig att det är någon slags generös gåva från staten. I fjol funderade jag på om det inte vore bättre att skattejämka men kom fram till att det faktiskt inte passar mig. Jag föredrar att få den här klumpsumman i årlig skatteåterbäring istället för att jämka och betala mindre skatt varje månad. 

Jag vet att många medvetet väljer att jämka för att själva kunna placera sina pengar. En del verkar ha en stående överföring till ett högräntekonto och betalar sedan glatt in eventuell kvarskatt istället för att låna ut pengarna gratis till staten. Det låter smart men samtidigt bökigt och trixigt. Särskilt med tanke på att jag har varierad inkomst och har fått för mig att det skulle bli krångligare att jämka rätt när inkomsten är rörlig.

Jag gillar att veta att jag får pengar tillbaka. Dessutom tror jag att många sparar mindre om de får pengarna direkt. Dessutom undrar jag hur många som egentligen får tillbaka så mycket på skatten att det blir någon ränta värd att prata om? 

Ja, jag kan i alla fall inte låta bli att glädja mig åt den här årliga "bonusen". 
1500 kr förde jag över till barnens sparande, för att få ett jämnt tusentals-belopp på deras sparkonto. Det är väl en form av OCD-beteende jag har, älskar när det är jämna belopp. Använder mig av det även i jobbet och rabatterar alltid bort några kronor vid behov för att mina ordrar "måste" sluta med nollor. Det ser snyggare ut. Kalla mig gärna knäpp :) 

Hur som helst, resten får vara tills jag diskuterat med min man hur mycket vi ska amortera och hur mycket vi ska sätta in på Avanza. Troligtvis flyttar jag även över ett par tusenlappar på sparkontot. Att sitta och klura på hur man vill fördela pengarna är ju nästan halva nöjet. 

Hur gör ni, jämkar ni eller föredrar ni återbäring?

2 kommentarer:

  1. Vi får tillbaka 16 000 i år, det är ovanligt mycket men vi är så tråkiga att vi lägger dem i vår likviditetsreserv utan avkastningaförlust:-)
    http://frivid42.com/2014/03/26/buffert-eller-likviditetsreserv-utan-avkastningsforlust/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag utgår från att ni inte skattejämkar? OKQ8 Visa kortet har jag hört gott om på andra håll. Får ni den kontanta bonusen "i handen" eller betalas den ut i värdecheckar som bara går att använda på OKQ8?

      Radera