måndag 26 maj 2014

Sätt pris på Mors dag

Handeln fokuserar gärna på högtidsdagar. Mors dag, Fars dag och Alla hjärtans dag är några av de mest konsumenthetsiga högtiderna. Då har vi vår chans att visa hur mycket vi bryr oss om varandra och det är viktigt att öppna plånboken, om inte annat för att bevisa för omgivningen att vi är generösa. 

I söndags var det Mors dag och jag avsade mig presenter i tidigt skede. Mestadels för att jag har köpstopp och vill få med mig familjen i största möjliga utsträckning men även för att jag gärna vill att vi snålar lite extra nu innan sommarlovet börjar. Istället för traditionell presentuppvaktning fick jag sovmorgon och blev serverad och uppvaktad efter konstens alla regler under dagen. Nästan så att jag blev matad med chokladbitar när jag satt i soffan. 

Inte så att jag tycker att det är fel med blommor, chokladaskar och inslagna presenter men jag ville inte ha några den här gången. Givetvis blev det några kommentarer från omgivningen som tyckte att det var konstigt att jag inte fick någonting. När jag förklarade att jag valt bort presenter själv fick jag lätt chockade blickar "Jamen, något kunde du väl ha fått ändå? Det behöver ju inte var något dyrt." 

Underförstått: även om jag undanber mig presenter så förväntas familjen ge mig något som de har köpt. Mot min vilja. Jag finner detta lite roande, mest för att vi blivit programmerade att fira genom konsumtion. För mig räcker det gott och väl att än en gång få påminna make och barn om att det var jag som låg där med krystvärkar och att det är skäl nog för att de ska dyrka marken jag går på. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar