torsdag 13 mars 2014

Varför jobba när man kan klämma pengar ur Youtuben?

Sedan något år tillbaka är PewDiePie min sons stora idol.
Sonen gick från att vilja bli polis till att vilja bli först gamer och nu youtuber. Som förälder gäller det att hänga med i utvecklingen och greppa vad det handlar om. Då och då visar han några youtubeklipp och jag kan se underhållningsvärdet eftersom PewDiePie verkar smart, kul och galet duktig på det han gör - att lyckas med att nå ut. Som en extra bonus har sonen blivit grym på engelska och det är bara att inse att klippen är utmärkt språkträningsmaterial.

Idag läste jag artikeln om PewDiePie i DI, "Svensk tjänar mest på Youtube i världen". 
En 23-årig kille som har 24 miljoner prenumeranter och beräknas dra in ungefär 54 miljoner kronor årligen. Helt galna pengar!

Min son tycker förmodligen att jag är en tönt som kliver upp när klockan ringer och jobbar långa dagar för tja, något mindre betalt. Dagens ungdomar måste tro att världen ligger för deras fötter när man kan tjäna så mycket mer genom att leka på internet än på vanligt avlönat arbete. DJ och videobloggare måste framstå som så mycket roligare karriärval än tjänsteman. För min del får sonen gärna bli youtuber, jag rentav uppmuntrar honom, bara han sköter skolan eftersom det kan vara bra att ha det som backup om det inte skulle bli något.

Eftersom jag hade en dålig dag på jobbet, problemen hopade sig och arbetslusten försvann, hade jag välkomnat att få sitta och tramsa på internet istället. Imorgon ska jag komma på något att videoblogga om och sedan är det bara att börja (= vänta på att miljonerna ska rulla in). 
Ser verkligen fram emot det. 


Länk till reportaget hittar ni här: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar