söndag 30 mars 2014

Tjuvstartare

Ser att en del redan har börjat med snålmånaden april. Men hallå, vänta lite?! Det är fortfarande mars och vi går in i april först i övermorgon. Min protest handlar givetvis inte om att jag kan känna mig kraftigt diskvalificerad efter de påsar med mört kalvkött, gulliga minimozzarellor, ekologiska plommontomater, ostar, godis, choklad och snacks som jag släpade hem i helgen. Nej nej, inte alls. Det handlar om att jag tyckte att vi kom överens om april. Nu har jag ju dessutom ätit upp mig och byggt upp livsavgörande fettreserver för att överleva nästa månads snåleri. 

Med andra ord tänker jag köra 1-30 april och ingenting annat. Det ska snålas och matkostnaderna ska redovisas. Ville bara klargöra det. Och ni som tror att jag har fulbunkrat i förväg kan genast tänka om. Det finns bara smulor kvar efter helgens frosseri och jag börjar april med en hyfsat tom kyl. 

Imorgon ska sonen äntligen tillbaka till skolan och då återgår förhoppningsvis matkontot till normal nivå. Själv är jag ledig men tänker förgylla jobbet med min närvaro i sisådär fyra timmar. Vi är överhopade med jobb och jag ligger på minus vad det gäller timmar. Skönt att komma ifatt med både och. När jag inte klarat att minska utgifterna måste jag öka inkomsterna. Japp, självbestraffning!


6 kommentarer:

  1. Här är en till som kör utmaningen 1-30 april.
    Ska bli spännande att se hur mycket pengar som faktiskt går åt till mat!
    Lycka till i utmaningen!
    Och så skönt att grabben är tillbaka i skolan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för både pepp och omtanke om sonen. Det är påfrestande för både föräldrar och barn när han ligger i soffan och piper uttråkat hela dagarna i två veckors tid.

      Jag är supertaggad på snålmånaden, det ska bli kul!
      Lycka till tillbaka!

      Radera
  2. Hej!

    Jag är en sån som startade tidigare p.g.a. att det underlättar att köra ifrån lön till lön. Tiden kommer blir detsamma för alla så det kommer bli rättvist. Det viktiga är att man främst tävlar mot sig själv. även om det är en liten tävling mot varandra.

    lycka till!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, det är ingen tävling och jag skrev det där inlägget med glimten i ögat. Det är egentligen smartare att köra från lön till lön men kalendermånad får duga för min del. Det ska bli superkul och jag är råpepp.

      Lycka till du också! Underbart initiativ och kul att så många hakat på.

      Radera
  3. Kör också från och med idag, trodde att det var själva meningen med att leva sparsamt..att inte behöva leva livet från lön till lön:-)
    http://frivid42.com/2014/03/31/imorgon-borjar-snalmanaden/

    SvaraRadera