söndag 2 mars 2014

Städhyllan - ytterligare en konsumtionsfälla

Jag älskar att städa. 
Eller, det gör jag inte alls men jag älskar när allt är klart och det är skinande rent överallt. Det finns något tillfredsställande i att städa, resultatet visar sig direkt. Dessutom är det meditativt att städa. Jag städar om jag är arg, upprörd eller har för mycket att tänka på. Det är ett utmärkt sätt att rensa skallen och jag har fattat många beslut under mina storstädningar. Jag är pedant även om jag lärt mig att släppa på det genom åren med barn. 

Några av mina vänner är städfreaks och vi kan fastna i långa samtal där vi diskuterar städrutiner, redskap och rengöringsmedel. Galet intressant, eller hur?

Till saken hör att jag klarar mig långt på såpa och ättika. Billigt och effektivt. Har ni sett städhyllorna i en vanlig stormarknad? Hundratals allrengöringsmedel, sprayflaskor, rengöringsdukar och skurpulver. Starka kemikalier och "uppfriskande" dofter. En kompis till mig går ständigt bananas i butikernas städsortiment och köper på sig allt. Hon gav mig en förpackning rengöringsdukar som hon hävdar är beroendeframkallande. Själv använder hon dem på alla avtorkningsbara ytor i hemmet och hon gör av med en förpackning i veckan! De ser ut ungefär som de våtservetter man använder till bebisar. Inte för att låta otacksam men det känns som en totalt överflödig produkt och ingenting jag vill lägga pengar på. 

Såpa funkar till nästan allt. Det är så skonsamt att det fungerar på nästan alla typer av golv. Ättika är superbilligt, bakteriedödande och funkar perfekt mot ingrodda kalkavlagringar. Dålig lukt och beläggningar i kattlådor (deras toaletter) försvinner direkt om man tvättar med ättika och varmt vatten. Och det är ingen risk att katten/kaninen/marsvinet får i sig skadliga kemikalier. 

En annan toppenprodukt som jag använder är den gröna burken Fix Universal. Supereffektivt mot missfärgningar i diskhon. Den tar dessutom bort alla de svarta märken som blir på våra vita väggar i hallen utan att lämna några spår efter sig. Och nej, denna lilla obetydliga blogg är inte sponsrad av någon. Jag köpte och betalade min burk på nätet för över ett år sedan. Om någon nu trodde något annat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar