lördag 15 mars 2014

Lördagsnöje: räkna kontoutdrag

Minstingen insjuknade i halsont och ligger nu nerbäddad i soffan, febervarm och ynklig. Upptäckte att vi bara har ett par barnalvedon kvar så vi behöver köpa fler imorgon. Min man hämtade ut sin nya företagsmobil i fredags och sedan dess är han inte kontaktbar. Eller, jag vet inte om jag skulle kalla det för mobiltelefon. Telefonen har en skärm på 5,7 tum och alla som sett den undrar om man fick med ett vägupphängningsfäste till "den lilla teven". 

Jag har med andra ord en händelselös lördagskväll och vad kan väl passa bättre än att skärskåda sina kontoutdrag? 

Perfekt att köra en extra kontokontroll så här tio dagar före lön. 
Glädjande nog finns det 4035 kr kvar på kontot. 
Jag har handlat mat och förbrukningsvaror för sammanlagt 2213 kr. 

Känner mig väldigt nöjd då jag lyckats hålla kostnaderna nere trots att jag köpt några saker som kan anses vara onödiga, t.ex Cheerios, portionsförpackad yoghurt och färdiga såser från kyldisken. Det är dock viktigt att poängtera att jag ligger på NOLL kronor i nöjen/övriga utgifter på kortet. 

Apropå att handla mat så hände det en rolig grej igår när min man var på Ica. Han och en annan kund gick fram till självscanningsdosorna och råkade dra sina kundkort i exakt samma ögonblick så två självscanningsdosor aktiverades samtidigt. De skrattade lite åt detta men det är ju inget problem eftersom en titt på displayen avslöjar vem som ska ha vilken scanner. Men lustigt nog hade de samma namn också, med samma stavning. Det gick inte att se vems dosa som tillhörde vem så det hela slutade med att de tillsammans fick gå bort till kassan och be om hjälp. Ett lite märkligt sammanträffande men kul. 

7 kommentarer:

  1. Att kolla igenom sina kontoutdrag då och då är en utmärkt ide då man få en betydligt bättre uppfattning vad man har spenderat sina pengar på. Går själv igenom några gånger i månaden för att se vad man har spenderat sin lön på. Dessutom försöker jag koppla alla transaktioner till en vara eller tjänst och kategorisera i nödvändigt och icke nödvändiga köp.

    Bra blogg förövrigt!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack!

      Bra tips att kategorisera i nödvändigt/icke nödvändigt! Ett tag var jag inne på att bokföra allt jag köper men lade ner det redan på planeringsstadiet eftersom det blir för tidskrävande. Istället rapporterar jag alla onödiga köp här i bloggen och hur jag finansierade dem (lön eller andra småinkomster).

      Radera
  2. Hej
    Bokföra kan vara enkelt med rätt verktyg. Vill du ha en bokföring som räknas ett företag kan dutta Icash.
    Du har dina konto på banken och dina utgift och inkomstkonto (till ex livsmedel, el, löne, barnbidrag, bensin m m).
    Du kan ha olika kategori. Du kan även splittra en kvitto i flera delar om du vill dela den mellan olika konto (till ex livsmedel och kläder).
    Ganska bra för att du kan följa.

    Det gäller att vara kloksnål... Inte dummsnål :-)
    Till ex du kommer kanske att märka att träningskonto är låg och då får du utvärdera om det är ok (friluftträning) eller om du borde unna det lite mer (långsiktigt).
    Jag skulle inte använda ordet snål. Men ordet medveten.
    Förresten jag har inte sett nån inlägg om bakgrunden bakom att du vill vara snål. Jag tycker att det kan vara intressant rent filosofisk att prata om det och tänka på det från olika vinkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips men bokföring känns SÅ trist! Jag vet att det är smart men jag har svårt att komma igång.

      Bakgrunden till mitt sparande är att jag tröttnat på att spendera tusentals kronor varje månad på prylar som ändå inte förändrar mitt liv. Jag vill kunna förfoga över min tid och inte känna mig lika beroende av lönen varje månad. Detta betyder kanske inte att jag kan sluta arbeta helt men att jag kan välja mer själv (arbeta halvtid, deltid eller vänta och gå i tidig pension) eller byta till ett roligare arbete med bättre arbetstider även om det är sämre betalt.

      Radera
  3. Hej
    Intressant och jag tycker att det är bra att det inte är en "fanatism" :-) Har sett en del exempel på folk som vill leva så billig som möjligt för att sluta jobba tidig men glömmer att när de kommer att sluta jobba kommer de att fortsätta att leva på samma sätt utan att kunna njuta av det.
    Jag skulle kalla det en "Reclaim your life" ;-) dvs låt inte materialism ta över ditt liv.
    Jag försöker att konsumera medveten. Det betyder inte att konsumera så billig som möjligt när man köper ngt men det betyder också att avstå om det är onödigt. Kvalitet förre kvantitet. Vi lever mycket billigare än ganska många bekant (fast inte på samma nivå som du. Vi gör inte det aktiv) och en del har varit överraskad att man kunde köpa en till hus innan vi sålde den gamla. Amortering och sparande hjälpte. Både för att ha kontant men även för att visa banken att om man kunde amortera så mycket på så kort tid kunde man utan problem ha dessa två hus under en transitionsperiod.

    Leva billig, spara, amortera m m ger en sak : Frihet. Man kan välja att flytta, byta jobb m m utan att behöva att tänka på huset som måste säljas först.

    Din metod är att jaga alla onödiga köp. Vår är att ha koll på alla inköp och kunna följa dem. Omedvetet kommer man att vänta innan man köper för att man ser det på en gång på månadens resultat (vi uppdaterar det 3-4 gånger per vecka. 5 minuter varje gång) så man kan följa det live.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frasse,

      det låter som om du har lyckats bra och har ett sunt tänk! Och du har rätt, fanatism är inte bra (åt något håll) men för mig krävdes det en rejäl kickstart för att komma igång. Att spara in någon tusenlapp extra per månad är inte intressant. Jag har barn och deras liv rullar på som vanligt med fickpengar, biobesök m.m. så köpstoppet gäller bara mig personligen.

      Jag förespråkar också kvalitet framför kvantitet men dessvärre körde jag en kombination av båda förr i tiden, köpte för mycket kvalitetssaker (=pengarna blåste iväg)...

      Radera
  4. Ganska vanlig när man når "friheten" = tjäna sina första slant. problemet är kanske att folk börjar med det redan vid tonåren :-(

    SvaraRadera