tisdag 18 mars 2014

En vaknatt senare

Det blev inget bloggande igår eftersom minstingen fick åka en tur till barnakuten igår kväll. Många långa timmar senare låg han hemma i sin egen säng igen, med en konstaterad besvärlig halsfluss. Säg det besök på en barnakut som lyckas hålla sig inom endast en del av dygnets indelning. Kväll blir natt eller natt blir morgon och föräldrar så trötta att de är övertygade om att deras skallar kommer att explodera i sjukhusets lysrörsbelysning. 

Goda vänner till oss har årsabonnemang på Sveriges enda privata barnsjukhus. Där utlovas korta väntetider och hög tillgänglighet. Jag sitter faktiskt och trycker på ett litet tips: privatsjukhuset skulle lätt kunna ragga fler abonnenter genom att ställa sig utanför en vanlig barnakut och fånga upp utmattade föräldrar som är beredda att teckna vad som helst som gör att de fortsättningsvis slipper ändlösa väntetider. Jag tänker inte ta ställning till om barnsjukvård ska drivas i offentlig eller privat regi, men att något borde göras åt väntetiderna är helt klart. 

Att ha sjuka barn och vabba innebär att ekonomin påverkas genom akutkostnader och inkomstbortfall. Jag vet att många vobbar istället för att vabba, dvs. jobbar och vabbar samtidigt. Det gäller inte mig eller min man eftersom vi behöver befinna oss på våra respektive arbetsplatser för att kunna arbeta. Vi har turen att kunna kalla in barnens farmor men huvudregeln är att barnens hälsa avgör. 

Apropå välbeställda människors val som förenklar livet såg jag idag en liten film om en omtalad byggnad på Manhattan med sky garage. Genom att köra in i en specialbyggd hiss kan man ta bilen direkt upp till lägenheten. Hissen identifierar automatiskt bilen och vilken lägenhet den tillhör. Jag vet inte om detta är för att förenkla parkeringssituationen eller om det är för att de boende ska känna att de har tillgång till något extravagant. I vilket fall måste det vara härligt för de boende att slippa kliva ur bilen om det regnar. 

I vår byggnad har vi en så pass stor hiss att alla våra cyklar går in samtidigt, det får väl också räknas som lite flashigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar