söndag 23 mars 2014

Do the To-Do List!

Ute skiner solen men vi har ägnat dagen åt att rensa i röran. Lillkillen är fortfarande sjuk så det passade bra att bocka av några punkter på vår to-do list. Som ni vet går sparande och minimalism hand i hand och jag ger mig inte förrän vi släppt taget om alla onödiga prylar. 

Detta är vad vi hunnit med idag:

* Fixat med bilder och annonser på Blocket. 
Vi har lagt ut annonser på grejer för sammanlagt 29.700 kr och är medvetna om att vi kommer att få mindre eftersom alla prutar helt hysteriskt. 

* Rensat pappershögarna. 
Framför allt den där stora "sen-högen" som bara växer och växer. Jag kan inte begripa varför pappershögarna aldrig krymper med tanke på dagens möjligheter med e-post. 

* Blivit kunder hos Avanza bank och öppnat två konton, aktie- & fondkonto samt ISK-konto. 

Vi har haft Skandiabanken och SBAB i många år men nu var det dags att utöka familjens banker. Det känns väldigt spännande att börja ett nytt sparkapitel på en ny bank. Allt jag sparat sedan januarilönen och framåt ska oavkortat in på Avanza, och sedan fortsätta löpande månadsvis. I nuläget vet jag inte om jag kommer att flytta över en del av de pengar jag sparat redan tidigare, det får vi se när jag kommit igång.

När detta var klart släpade jag fram en massa förvaringsboxar med bilder och minnessaker (gratulationskort, brev, fotojulkort, bröllopsinbjudningar och liknande). Trodde i min enfald att jag skulle kunna halvera innehållet och på så sätt frigöra förvaringsutrymme. HA HA HA HA HA...

Har ni någon gång satt er ner för att rensa fotografier som är 10-20 år gamla? Man misslyckas totalt! Istället fastnar man och börjar prata gamla minnen. När vi hade tittat igenom en miljon bilder men bara slängt ett tiotal insåg jag att jag lika gärna kunde ge upp och ställa tillbaka lådorna. Det där får jag ta tag i någon gång när jag är ensam hemma och på osentimentalt humör. Egentligen går det inte att slänga särskilt många eftersom fotografier hör till saker som jag anser vara värdefulla och bör sparas. Däremot borde de verkligen sorteras och läggas i kronologisk ordning. Hur gör folk? När sätter de sig ner och sorterar fotografier? Och den kanske viktigaste frågan, hur orkar de?

Förutom detta är det galet frustrerande att rensandet än så länge inte syns. Det känns som om vi har en lång väg kvar när det gäller att rensa till en märkbar nivå. 

6 kommentarer:

  1. Ja, frustrerande när det inte syns skillnad!
    Är nog bra att börja där det SYNS skillnad. Någon mindre låda man öppnar ofta, så man blir påmind igen och igen om vad man åstadkommit.
    När man väl ska ta tag i så gigantiska projekt som foton så får man nog avsätta ordentligt med tid för att sortera upp allt. Nästa steg kan vara att man bestämmer sig för hur man vill förvara korten. Sedan går man igenom år för år och sätter in de man verkligen vill spara och slänger resten.
    Ja, det lär ta tid!
    Själv gjorde jag en REJÄL foto-rensning för flera år sedan. Sparade bara det bästa/de som betydde mest och gjorde scrapbooking-album av dem. Jättekul och kreativt, tidskrävande och dyrt... ;-)
    Träffade ofta kompisar och umgicks samtidigt som vi pysslade.
    För övrigt så är det väl så, man har samlat på sig saker under många år, inte konstigt att det tar tid att rensa ut!
    Det får ta tid helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra formulerat! Jag borde förstå att mer än femton års samlande inte simsalabimrensas på ett par dagar.

      Garderob och kökslåda var lätta projekt och gav ett trevligt omedelbart resultat. En fotorensning känns som att bestiga ett berg med kryckor... Jag hör till dem som tar MYCKET bilder och gjorde det även under filmrullarnas tid.

      Radera
  2. Bra jobbat med annonserna! Vi sysslar ju med samma sak och som du säger är det så frustrerande när det knappt syns. Känns som att skräphögarna snarare växer än försvinner. Fotografier är jättesvårt. Jag tycker att det är svårt generellt med saker som har ett sentimentalt värde. Ibland tar det tre rensningar av samma låda innan jag klarar av att kasta en sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, och jag börjar inse att den här "dra fram fasen"ställer till det en aning. Plötsligt ser det rörigare ut än innan när allt bara var gömt i skåp och lådor. Nu samlas det kastas/säljas/ge bort- högar lite här och där istället...

      Radera
  3. Har fått en känsla av att ni bor i Stockholmsområdet. Kan tipsa om att lämna in dam- och herrkläder, skor & smycken (Snö, Pilgrim osv) på Camillas kläder på Fleminggatan på Kungsholmen.

    http://www.xn--camillasklder-kfb.se/

    De tar in mycket och inte bara de finaste märkena men absolut inte något från de billigaste kedjorna, t ex H&M.

    Lämnade in vår & sommarkläder igår där och gjort det förut också. Om allt blir sålt inom en månad kan jag inkassera drygt 900 kr. Inte så illa ändå. Enklare än att sälja på Blocket tror jag.

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, tackar varmast!! Vilket supertips! Ja, jag bor i Stockholm och har en hel del kläder att sälja. Ska absolut kolla upp det. Hade inte tänkt sälja kläder på Blocket och orkar inte sätta mig in i Tradera så jag var lite vilsen faktiskt. Tack än en gång!

      Radera