lördag 22 februari 2014

Påslag på pålägg

Jag var inne en vända på internetbanken för att kolla kontot. 1740 kr kvar. Med tanke på att jag började månaden med knappa marginaler får det väl ändå ses som bra. Det borde bli minst en tusenlapp över som kan skickas till sparkontot när lönen kommer på tisdag. 

Då jag hade slut på ost bestämde jag mig för att köpa en bit och tog en promenad till stormarknaden. Jag var i minoritet som stod och köade med bara tre varor i famnen en lördag. Oj vad folk handlar helgmat och snask! Men inte jag inte. Snål som en ål letade jag efter extrapriser bland ostarna men utan att hitta något. Istället fick det bli den Goudaost som låg bäst till i kilopris, 59.90 kr/kilot. Insåg att ost är en dyr delikatess. Ja, pålägg överhuvudtaget och framför allt skivat påläggskött. Vi har dragit ner rejält på charkuterier eftersom det finns nyttigare och mer prisvärda alternativ. Skinka på bit är betydligt billigare än den färdigskivade men det är svårt att få till extratunna skivor utan skärmaskin. 

Note to self: önska mig hopfällbar skärmaskin i julklapp/födelsedagspresent. 

Jag tror man lätt glömmer att det finns en massa saker i kylen som är goda att toppa mackan med. Överbliven middagsmat är gott och matigt som smörgåspålägg. T.ex tunna skivor av stek och kötträtter. Köttfärslimpa eller kycklingfilé är mycket godare än pressad skinka. Guacamole eller mosad avokado är gott på mörkt grovt bröd. Min man tycker om stekt ägg på mackan. Hemlagade röror är också en favorit. Vi brukar göra fetaoströra som består av mosad fetaost blandat med creme fraiche och några varv med pepparkvarnen. Gott både till mackan och att servera till mat.

Efter ostköpet hade jag ett inbokat kundmöte som tog två timmar. Det är förvisso min lediga dag idag, men vad gör man inte för pengar? Jag ser till att kunna när kunderna kan. Det var givetvis helt frivilligt och nu har jag lite ledighet att se fram emot, jag börjar jobba igen först på tisdag morgon. Planerar att ta igen lite förlorad sömn och hålla mig till gratisnöjen. Dessutom har jag ganska mycket egentid nu när det är OS-sändningar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar