tisdag 18 februari 2014

Kvinnlig fåfänga har sitt pris

Det är dyrt att vara kvinna. 
Manliga hårdsparare har det nog mycket lättare. 

Vad (jag antar att) en man behöver: 
rakhyvel,
schampo, 
tandborste,
deo.

Vad jag behöver:
schampo, 
balsam, 
hårtoning,
ansiktsrengöring, 
ansiktskräm, 
deo, 
duschtvål, 
mensskydd, 
mascara, 
ögonbrynspenna, 
ögonskugga, 
foundation, 
läppglans/cerat,
nagellacksremover och nagellack. 

Eller behöver och behöver. Allt på listan kanske inte är direkt livsnödvändigt men det är vad jag vant mig vid att använda. Sådant jag inte vill klara mig utan. En gång försov jag mig och rusade osminkad till jobbet och när tre personer frågat om jag var sjuk (såg tydligen döende glåmig ut) bestämde jag mig för att aldrig göra om det. 

Jag har utmanat mig själv att inte finansiera smink och andra onödigheter med min lön. Istället måste jag få in pengarna från annat håll. Sedan några år tillbaka är jag med i några paneler och får undersökningar skickade via mejl. Man belönas med poäng som sedan kan bytas in mot presentkort. Det är inte särskilt lönsamt att vara med och det är usel timpenning om man räknar på den tid man faktiskt lägger ner på att svara på undersökningarna. För att inte tala om att det tar en hel evighet tid att få ihop tillräckligt med poäng för att kunna lösa in dem. 

Jag anmälde mig till 5-6 olika paneler och utvärderade dem allt eftersom. De flesta är rent slöseri med tid och jag tänker avsluta mina konton när jag fått ihop tillräckligt mycket poäng för att lösa ut ett presentkort. Många ogillar att man belönas med presentkort istället för kontant ersättning men det spelar ingen som helst roll för mig. Behöver jag köpa något är det strunt samma om jag betalar med pengar eller presentkort. Det finns alltid något jag behöver som jag kan använda presentkort till. Däremot undvek jag att gå med i paneler där man tvingas välja varor ur deras webshop eller delta i lotterier.

Den enda panel jag kommer att fortsätta med är M3 Panel, eftersom det är där jag snabbast tjänat ihop poäng. Oftast fyller jag i undersökningarna under tiden jag slötittar på TV. Ungefär en gång i kvartalet går jag in och kollar mina saldon och jag har hittills kunnat lösa ut presentkort för 500-600 kr per år. Givetvis skulle jag kunna tjäna ihop pengarna snabbare och enklare genom att jobba lite övertid på jobbet men det känns ändå ansträngningslöst att ligga i soffan och klicka sig genom en och annan enkät för att få presentkort som dimper ner i brevlådan. Och det är ett välkommet tillskott nu när jag vill skilja på lön och extrainkomster. 

Idag på lunchen rantade jag över till Åhléns eftersom jag behövde köpa schampo och balsam. I plånboken hade jag presentkort (200 kr) och en värdecheck (50 kr). Sonen behövde en deo också, och det slutade med att jag fick betala 18 kr för varor till ett värde av 268 kr. 

Det är mycket pengar när varje krona räknas. 





Det är inte jag som är en usel fotograf. Inte den här gången i alla fall. Texten på kvittot är knappt läsbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar