fredag 21 februari 2014

Kupongmammor och kupongpappor


Alltid lika kul att kolla runt på andras bloggar. 
Något som fascinerar mig är alla gratisjägare och deras frekvent uppdaterade bloggar. De som dagligen och till synes outtröttligt tipsar om gratis produkter, erbjudanden och varuprover. Fascinerad för att de verkar ha koll på varenda erbjudande från A till Ö. Jag blir nyfiken på om de hinner med att jobba eller om gratisjakten är deras jobb? Jag ser dem som en slags svensk variant av amerikanska coupon mom's, som har kupongsamlandet som heltidsyrke. Förresten, det finns coupon dad's också. Bäst att nämna det för jämställdhetens skull. Övriga jämförelser är onödiga eftersom kupongsystemet i USA fungerar på ett helt annat sätt än i Sverige. 

Jag har fyndat ett och annat kanonerbjudande genom dessa gratisbloggar, bl.a. en gratis prenumeration på tidningen KING. Ett härligt kostnadsfritt återfall för en tidigare tidningsmissbrukare, även om min man troligtvis uppskattar tidskriften mer än jag gör. 

Alltför ofta handlar det tyvärr om erbjudanden som går ut på att köpa fler av en vara för att få någon gratis reklampryl på köpet. Jag sprang själv förbi ett sådant erbjudande på min lokala butik tidigare idag, noterade att man kunde få en vattenflaska om man köper sex liter mjölk. Det är ingenting för mig. Det är möjligt att vi skulle klara att hinka i oss sex liter innan mjölkens bäst före-datum passerat men det kändes något överdrivet. Först och främst ska jag inte spendera en krona i onödan eller köpa på mig för stora mängder men därutöver försöker jag rensa ut saker som tar onödig plats här hemma. Plastiga reklamprylar är det sista jag vill bära hem. 

Personligen föredrar jag sänkt pris eller möjligtvis "ta 3 betala för 2". Jag tar aldrig tre om jag vet att jag bara behöver en men ibland gäller det saker som jag vet går åt. Vi luras ständigt att köpa mer än vi behöver. En vanlig matbutik är proppfull av lockpriser och frestelser. Det är inte lätt att försöka vara en medveten konsument men man förvandlas snabbt till ett fullblodsproffs när man stängt av sin inre impulsknapp och genomskådat smart marknadsföring. 

Mitt gamla jag slarvade med kuponger och kände att några ynka kronor i rabatt inte var värt mödan. De få gånger jag använde dem var om de råkade hänga rakt framför mig i butiken. Mitt nya jag tycker givetvis att kuponger är toppen och helst skulle jag vilja ha en egen tryckpress för att tillverka kuponger på varor jag regelbundet köper. Där finns det pengar att spara om man jämför priser och undviker alla onyttiga livsmedel.

Allra oftast utnyttjar jag rabatterna som följer med kundkortet. Att de kartlägger mina köpvanor och erbjuder skräddarsydda rabatter bryr jag mig faktiskt inte ett skvatt om. Det är helt okej, så länge jag får äta upp maten ifred.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar