söndag 16 februari 2014

Inte ett snåltips men ett vårdtips

Bra tips är till för att delas med andra!

Att ständigt behöva köpa nytt är att köpa dyrt. 
Det är bättre att sköta om sina saker, så håller de längre. Skor slits hårt och läderskor håller bättre och ser snyggare ut om man smörjer in dem regelbundet. 

Häromdagen hittade jag ett par bortglömda läderstövlar längst in i skohyllan och blev först jätteglad. Tills jag såg dem i dagsljus och blev förskräckt. Stövlarna är bara två år gamla men såg ut att vara fullständigt förstörda. Av någon anledning hade skinnet blivit alldeles flammigt och fått en grådaskig beläggning (nej, det var inte damm!). Det blev bara värre när jag försökte putsa upp dem med vanlig skokräm. 

Jag tänkte kasta dem men innan jag orkat masa mig ner till soprummet hann jag prata med en hästbiten kompis som tipsade om ett läderbalsam som man köper i hästbutiker. En produkt för att smörja sadlar och träns. Det både rengör, vårdar och skyddar. 

Jag fick låna en burk av henne och stövlarna blev som nya! De återfick sin forna glans och lädret blev mjukt och smidigt. En burk läderbalsam är billigt, drygt och gör verkligen underverk med trötta skor.

Om ni är sugna på att prova själv, kolla först att det är ett läderbalsam som funkar både för hästtillbehör och skor. Jag är inte så insatt men kan tänka mig att olika produkter lämpar sig för olika saker och jag vill inte stå ansvarig för felaktiga tips. 

Dessutom, balsamet doftar lite som Coca Cola. Bara en sådan sak!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar